Nie 200, nie 250 mln zł, jak wcześniej szacowano, ale aż 260 lub nawet 325 mln zł będzie kosztowała budowa nowego dworca autobusowego PKS przy ul. Grottgera w Rzeszowie. Wszystko to przez wzrost cen materiałów i kosztów robocizny.
Rzeszowscy radni w sierpniu mają przegłosować nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania dla budynku dworcowego i placów manewrowych dla autobusów. Zgodnie z jego zapisami teren ten może być przeznaczony pod zabudowę usługową, w tym usługi komunikacji, jak też zabudową mieszkaniową.
Dworzec PKS w Rzeszowie jest w opłakanym stanie
Budowa nowego dworca autobusowego w Rzeszowie jest konieczna. Obecny jest w opłakanym stanie technicznym i jest antywizytówką miasta.
- PRZECZYTAJ TEŻ: Budowa nowego dworca PKS w Rzeszowie ma się rozpocząć w 2025 r.
Koncepcję nowego obiektu, który ma służyć nie tylko celom komunikacyjnym, ale i komercyjnym oraz mieszkaniowym, opracowała pracownia MWM Architekci. Miasto przygotowało nowy projekt planu, bo w starym – jeszcze z 2007 r. – dawne tereny Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej i PKS wzięto pod uwagę jako dwa odrębne tereny. Teraz na wniosek PKS-u w nowym planie ten obszar potraktowano jako jedną działkę.
Planem zagospodarowania przestrzennego, nad którym niedługo głosować będą rzeszowscy radni, obejmuje 1,32 hektara. To teren przy ulicach Grottgera i Grunwaldzkiej i przy placu dworcowym.
W planie uwzględniono konkretne zapisy dotyczące tej inwestycji. Tak więc powierzchnia zabudowy nie może być większa niż 83 proc. powierzchni terenu. Jej wysokość nie może przekroczyć 24 metrów, a dopuszczalne gabaryty to od 3 do 6 kondygnacji nadziemnych (mieszkania mogłyby być tylko na dwóch najwyższych piętrach) oraz tylko jedna kondygnacja podziemna.
PKS czeka na pozwolenia na budowę dworca
Jak informuje ratusz, do projektu zgłoszono cztery uwagi. Dotyczą one linii zabudowy i zostały one już uwzględnione w nowym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
– Czekamy na uzyskanie pozwoleń na budowę dworca – informuje Piotr Klimczak, prezes PKS-u. – Ale również konieczne będą badania archeologiczne tego terenu. Koszt inwestycji będzie wyższy o 20-30 procent, bo wzrosły materiały i robocizna. W ubiegłym roku informowaliśmy, że za budowę trzeba byłoby zapłacić od 200 do 250 mln zł. Teraz to będzie kosztowało więcej.
Finansowaniem budowy dworca ma zająć się fundusz inwestycyjny z USA. Jesteśmy z nim w kontakcie. Nowy dworzec mógłby powstać w ciągu trzech, czterech lat.
_____
Obecny dworzec PKS-u przy ul. Grottgera wybudowano na przełomie 1963-64. Budynek rozpada się, a wiaty przystankowe wołają o pomstę do nieba. Plac manewrowy jest za mały, autobusy są ściśnięte jeden przy drugim. Dziś na dworcu jest 10 stanowisk obsługujących linie krajowe i jedno, z którego odjeżdżają autobusy na trasy międzynarodowe. Z dworca odjeżdża codziennie 65 linii autobusowych obsługujących wiele miejscowości z terenu Podkarpacia.