Każdy senior po 65. roku życia, żeby zachować prawo jazdy, będzie musiał wykonać obowiązkowe badania psychologiczne. Osoby, które zignorują ten przepis, znajdą się w trudnej sytuacji i stracą uprawnienia do kierowania. Nie jest to jeszcze pewne, ale bardzo możliwe, że w całej Polsce już od 1 stycznia 2024 r. starsi kierowcy otrzymają nakazy przeprowadzenia takich badań.
Za kierownicą seniorzy powyżej 65. roku życia czują się młodziej, są przekonani o swoim zdrowiu i umiejętnościach. Jak wynika z danych statystycznych, choć akurat ta grupa kierowców w Polsce powoduje najmniej wypadków, to nadal stwarza poważne zagrożenie na jezdniach. Dlatego też Komisja Europejska zaleciła, żeby m. in. w Polsce wprowadzono przepisy sprawdzające prawidłowość odruchów starszych kierowców, ich sprawność umysłową i zaburzenia nerwowo-ruchowe.
Prawo jazdy dla seniorów. Zbadają słuch i wzrok
Podczas badań psychologicznych lekarze będą skupiać się na ocenie: stanu wzroku, stanu słuchu, sprawności psychofizycznej. Wyniki tych badań posłużą do podjęcia decyzji, czy seniorzy są nadal w stanie prowadzić pojazdy.
- PRZECZYTAJ TEŻ: Seniorzy będą tracić prawa jazdy? Unia szykuje nowe przepisy
Procedura egzaminu lub badania może zakończyć się dwa sposoby. Istnieje możliwość niezaliczenia badania, co spowoduje tymczasowe odebranie uprawnień do prowadzenia pojazdów. Po pewnym czasie emeryt będzie mógł spróbować ponownie. Z drugiej strony, osoby, które zdały badanie, otrzymają odpowiedni dokument, który potwierdzi zdolność do prowadzenia pojazdów.
Wprawdzie mówi się o możliwości odmowy przystąpienia do badania, ale na razie nie są znane konkretne konsekwencje takiej odmowy. Może to być równoznaczne z niezdaniem egzaminu i utratą prawa jazdy, ale szczegóły tej kwestii pozostają na razie niejasne.
Badania dla kierowców z ważnością na 5 lat?
Eksperci przekonują, że obowiązkowe badania dla starszych kierowców powinny być przeprowadzane co dwa lata. To umożliwiłoby monitorowanie zdrowia kierowców i wczesne wykrywanie ewentualnych schorzeń. Z wiekiem zdolności zmysłowe, takie jak wzrok, słuch i czas reakcji, ulegają naturalnemu pogorszeniu. To może wpłynąć negatywnie na zdolność do prowadzenia pojazdów.
Choć nie ma jeszcze konkretnych i ostatecznych ustaleń, wstępnie mówi się o przeprowadzeniu obowiązkowych badań dla wszystkich kierowców po 65. roku życia, z ważnością na 5 lat. A także corocznych dla kierowców po 70. roku życia.
Seniorzy za kierownicą powodują tyle wypadków, co najmłodsi
Według raportu Komisji Europejskiej kierowcy pod 65. roku życia powodują tyle samo wypadków co kierowcy w przedziale 18 – 24 lat i między innymi i dlatego trzeba kierować ich na dodatkowe badania.
W Polsce w 2022 roku kierowcy:
- w wieku 18 – 24 lata spowodowali 3059 wypadków (281 śmiertelnych),
- w wieku 20-39 – 5855 wypadków (551 śmiertelnych),
- w wieku 40 – 59 – 5600 wypadków (w tym 452 śmiertelne),
- a w wieku 60 plus – 3551 wypadków i 316 śmiertelnych.
Tak więc starsi kierowcy powodują najmniej wypadków. Badania dla kierowców seniorów będą wyglądać podobnie do tych, które przechodzi każdy kandydat na kierowcę. Jeśli pojawią się jakieś przeciwwskazania, możliwe, że lekarz kontrolujący skieruje takiego kierowcę na dodatkowe badania uzupełniające u lekarza specjalisty. Dlatego nie jest powiedziane, że pogorszenie wzroku czy słuchu, czy też zachorowanie na cukrzycę od razu zdyskwalifikuje kierowcę.