Zamiast zakuwać teorię, uczniowie szlifowali umiejętności w praktyce: współpracę, innowacyjność, sprawczość i empatię. Szkoły, które ich w tym wspierały zdobyły miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024. Znamy już wyniki. Na Podkarpaciu jest ich aż 24, w tym szkoły z Dębicy, Sędziszowa Małopolskiego, Jasła, Tarnobrzega czy Krosna.
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżnił 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniach społecznych.
Wśród nich znalazły się 24 szkoły z woj. podkarpackiego, w tym: na 20. miejscu II Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Jana Twardowskiego w Dębicy, na 28. miejscu III Liceum Ogólnokształcące – Zespół Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy oraz na 36. miejscu Liceum Ogólnokształcące im. ks. Piotra Skargi w Sędziszowie Małopolskim.
Szkoły te nie tylko uczą teorii, ale również dają młodzieży wsparcie i przestrzeń na działania społeczne. Są to placówki, które skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności, oferując uczniom możliwość działania w praktyce.
Otwarci na zmianę w edukacji
Ranking został ogłoszony na tegorocznym, dziesiątym Wielkim Finale, który przebiega pod hasłem „Otwarci na zmianę” i jest połączony z kampanią społeczną z robotem Prymusem w roli głównej. Przeprowadzony przez Fundację eksperyment, zadaje kluczowe pytanie: czy sztuczna inteligencja może zdać maturę? Okazuje się, że tak. Prymus potrzebował na to około 30 minut, podczas gdy uczniowie mają na to 240 minut. Akcja ma na celu budować świadomość, że rozdźwięk między szkołą, a rzeczywistością staje się coraz większy. To właściwy moment na podjęcie konkretnych działań.
W ramach akcji Fundacja zainicjowała list otwarty, w którym wskazuje pilność zmian w polskim systemie edukacji. List podpisało już ponad 1800 osób, w tym sygnatariusze ze świata biznesu, kultury, sztuki czy akademii.
– Od lat współpracujemy ze szkołami i wiemy, że wiele z nich jest otwartych na zmianę. Chcemy, aby szkoła obrała kurs na praktykę, naukę przez działanie i pobudzanie pozytywnych emocji w nastolatkach. Mniej teorii to rezygnacja z zakuwania pod testy, nauki na oceny i uczenie się klucza. W szkole spędzamy zbyt dużo lat swojego życia, aby wiedza, którą wynosimy okazała się mało przydatna na pierwszych rozmowach o pracę. Dlatego zachęcamy do wspierania idei otwarcia edukacji na zmianę w tym kierunku – mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Podpisy są zbierane na stronie www.otwarcinazmiane.pl.
Rekordowa liczba młodzieży działającej społecznie
W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii proponuje inne podejście, inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady. W tym roku rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w tym z Podkarpacia, podjęło się realizacji projektów, rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu nauczycieli 7,5 tys. uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.
Z najnowszego badania Pracuj.pl z 2024 r. wynika, że większość przedstawicieli pokolenia Z (64 proc.) uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w wieku 25-34 lata. Dlatego ważne, aby umiejętności, które zdobywają przez kilkanaście lat nauki młodzi ludzie były przydatne w ich pracy.
Jak widzą to pracodawcy?
– Z naszych doświadczeń wynika, że młodych ludzi wyróżniają wysokie kompetencje cyfrowe, ale równie cenne są ich kompetencje miękkie. Wiele osób aplikując o swoją pierwszą pracę boryka się z brakiem doświadczenia zawodowego. Zrealizowanie własnego projektu społecznego daje młodym ludziom możliwość sprawdzenia się w praktyce, a dla nas jest to potwierdzenie ich zaangażowania i proaktywności – mówi Marta Mikliszańska, Director, Group Public Affairs & ESG, Allegro.
Umiejętności na wagę złota
Wśród nagrodzonych projektów z województwa podkarpackiego jest aż osiem, które zdobyły Srebrne Wilki za najlepsze działanie w województwie. Uczniowie i uczennice skupiali się w tym roku między innymi na wyposażaniu młodych ludzi w umiejętności związane ze świadomym i krytycznym odbieraniem treści w internecie (projekt Wplątani w sieć) lub pomoc osobom starszym w umileniu czasu wolnego (projekt Pomoc na czasie). W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys. projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu.
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii oraz Złote Wilki zostały ogłoszone podczas Wielkiego Finału 2024, który odbył się w Warszawie. Wydarzenie odbyło się się na Torze Wyścigów Konnych Służewiec. Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl.
„ Jesteśmy z Was dumni, życzymy dalszych sukcesów w przyszłym roku” – czytamy na stronie II Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Jana Twardowskiego w Dębicy.