REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

wt. 17 grudnia 2024

Jedna z większych palownic w Europie pracuje na budowie podkarpackiego odcinka S19 (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Budowa S19 Miejsce Piastowe i Dukla – widok na wiertnicę do palowania w Równem (Fot. GDDKiA)

Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla (woj. podkarpackie), wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.

Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla (woj. podkarpackie), wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.

Fot. GDDKiA

Na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża na całym odcinku przyszłej S19. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 m.

Mała estakada, duża wiertnica

Estakada w Równem (oznaczona jako ES 2-1) znajduje się w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka – Równe o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym. To najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej. Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość.

Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.

Parametry wiertnicy:

  • waga robocza maszyny (LB-44 510) w naszej konfiguracji – od 170 do 185 ton, czyli mniej więcej tyle co konstrukcja piramidy w Luwrze w Paryżu,
  • moc głowicy wiercącej:

– pale CFA – podwójna głowica 300 kNm – max. głębokość wiercenia 22-23 m, max. średnica 900 mm,

– pale wielośrednicowe – głowica 510 kNm – max. głębokość do 94 m, max. średnica pali 3000 mm,

  • średnica świdra – 880 mm o długości 21 m,
  • średnie ciśnienie wiercenia – 230 bar,
  • średnia prędkość wiercenia – 1,5 m/min,
  • ciśnienie pompowanego betonu – 240 bar.
Fot. GDDKiA

Głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 m. Dla zobrazowania to mniej więcej tyle co wysokość pięciopiętrowego budynku mieszkalnego. Przewidziane są wiercenia pali pod podporami oraz wiercenie palisad, które mają zabezpieczyć teren znajdujący się w strefie obiektu.

Aby wykonywanie pali było możliwe, niezbędne są następujące urządzenia dodatkowe:

  • pompa do betonu, której zadaniem jest przetłoczenie materiału pod odpowiednim ciśnieniem poprzez węże, a następnie przez otwór w świdrze na dno otworu,
  • dźwig podający zbrojenia do otworu z betonem,
  • koparka pomocnicza odbierająca urobek wydobywany z otworu,
  • wibromłot używany do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.

Zakres prac na budowie S19 Miejsce Piastowe – Dukla

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla. 

Fot. GDDKiA

Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.

Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.

Stan zaawansowania prac na podkarpackim odcinku S19 (Fot. GDDKiA)

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin