Od trzech miesięcy, codziennie pod wzgórzem Grochowiczna w Babicy, na odcinku drogi S19, drążony jest tunel. Cały obiekt o długości ponad 2,2 km ma być gotowy za około 18 miesięcy, czyli w styczniu 2026 roku. Ile metrów od 11 lipca br. wydrążono tunelu na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej Rzeszów Południe – Babica?
Maszyna TBM, która przybrała nazwę Karpatka, wytrwale już od blisko 3 miesięcy drąży tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Karpatka ma 112 m długości, tarczę o średnicy 15,2 m i waży 4 tys. ton. Od 11 lipca br. pracując pod wzgórzem w Babicy pokonała 121 m. W tym czasie ułożyła 67 pierścieni obudowy tunelu. Takie informacje 5 października przekazał rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na obudowę całego tunelu potrzeba 2230 pierścieni
Każdy z pierścieni składa się z połączonych ze sobą tubingów. Takie elementy są wykonywane w zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu. Tamtejsza hala wyposażona jest w linię produkcyjną, są tam cztery suwnice (największa ma udźwig 60 ton) i węzeł betoniarski. Na obudowę całego obiektu wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.
Do trzech obrotów na minutę
Jak informuje GDDKiA, tarcza Karpatki ma 471 narzędzi służących do wiercenia. Pracuje ona z prędkością do trzech obrotów na minutę. Gdy maszyna TBM dotrze do portalu północnego, zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Samo odwrócenie Karpatki potrwa od trzech do czterech miesięcy. Cały tunel o długości 2,2 km ma być gotowy najwcześniej w styczniu 2026 roku. Drążenie tunelu prowadzone jest w warunkach fliszu karpackiego, co utrudnia roboty.