REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pon. 9 grudnia 2024

Jest umowa na ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu! Kiedy pojedziemy nią do granicy ze Słowacją w Barwinku?

Cały fragment S19 z Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku ma być gotowa za 7 lat (Fot. GDDKiA)

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą o długości 5,2 km. Kontrakt za kwotę 1,9 mld zł zrealizuje konsorcjum Gülermak i Budimex. To ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który został skierowany do realizacji.

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) w systemie Projektuj i buduj. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą będzie kolejnym wyzwaniem dla budowniczych. Poprowadzony będzie m.in. estakadą o długości ok. 780 nad istniejącą drogą krajową nr 19 na filarach o wysokości nawet do 36 m. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy tunel z trzech, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19. 

Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. 

 W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna. 

Terminy realizacji S19

Wykonawca, konsorcjum Gülermak i Budimex, zrealizuje to zadanie za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy. Zakładamy, że opracowanie projektu budowlanego, złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i jej uzyskanie zajmie 21 miesięcy, a na prace w terenie przypadnie kolejne 38 miesięcy. 

– Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca. Planujemy, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku przejedziemy w 2031 roku – informuje GDDKiA.

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanego odcinka. Teren przyszłej inwestycji charakteryzuje się również różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny.  W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki.  

 Tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.

Szlak Via Carpatia

To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 

 W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 84,5 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.  

 Tak przedstawia się aktualny stan realizacji S19 w naszym województwie: 

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe), 
  • 84,5 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka; na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek; na etapie projektowania: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz). 
Fot. GDDKiA

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin