
- best nike running shoes
- Украина #98312663 , nike running tank tops women cute , Nike air force 1 worldwide white/green женские кроссовки найк аир форс — цена 1700 грн в каталоге Кроссовки ✓ Купить женские вещи по доступной цене на Шафе
W dniach 19-25 maja studenci kierunków Socjologia i Studia Miejskie Uniwersytetu Rzeszowskiego przeprowadzili badanie postaw wyborczych młodych mieszkańców miasta przed II turą wyborów prezydenckich. Projekt zrealizowano na Wydziale Nauk Społecznych UR, a badanie objęło 225 studentów z czterech głównych rzeszowskich uczelni: Uniwersytetu Rzeszowskiego (59,1% próby), Politechniki Rzeszowskiej (25,8%), Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania (9,8%) oraz WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej (5,3%).
Respondenci zostali air jordan 1 low og florida gators pe wybrani losowo z zastosowaniem klucza co trzeciej osoby. Dane zebrano metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych (CAPI), a celem badania było uchwycenie nastrojów, deklaracji frekwencyjnych i preferencji wyborczych studentów przed decydującą turą głosowania.
Na jakiej uczelni studiujesz?
| Uniwersytet jordan 12 twst - Mortimer Jordan Blue Devils kobe air jordan 3 8 white pack (Morris, AL) Roster, High School On Cheap Onlinenevada Jordan Outlet Rzeszowski (UR) | 133 | 59,1 |
| Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza | 58 | 25,8 |
| Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (WSIiZ) | 22 | 9,8 |
| WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa | 12 | 5,3 |
| Ogółem | 225 | 100 |
Frekwencja i determinacja: młodzi chcą decydować
Aż 96,6% badanych studentów potwierdziło swój udział w I turze wyborów, a 97,3%
z nich zadeklarowało, że odda głos także w drugiej turze. Tak wysoka gotowość wyborcza sugeruje dużą świadomość obywatelską i poczucie wpływu na kształtowanie politycznej przyszłości kraju. Co istotne, większość respondentów utrzymuje chęć udziału mimo odpadnięcia ich kandydatów z I tury – najczęściej wskazywanych Adriana Zandberga (25,8%) i Sławomira Mentzena (24%).

II tura: nowe układy poparcia
W II turze największym poparciem cieszy się Karol Nawrocki (53%), wyprzedzając Rafała Trzaskowskiego (34,2%). Niezdecydowanych pozostaje 12,8% respondentów.
Z analizy transferów wynika, że elektorat Mentzena i Grzegorza Brauna w znacznej części przeszedł do Nawrockiego, natomiast sympatycy Zandberga oraz Joanny Senyszyn przenieśli swoje głosy głównie na Trzaskowskiego. Głosujący na kandydata centrum – Szymona Hołownię – podzielili się niemal równo między obie opcje.
Na którego kandydata zamierzasz oddać głos w II turze wyborów prezydenckich?
| Karol Nawrocki | 116 | 53 |
| Rafał Trzaskowski | 75 | 34,2 |
| Jeszcze nie wiem | 28 | 12,8 |
| Ogółem | 219 | 100 |
Na którego kandydata zamierzasz oddać głos w II turze wyborów prezydenckich? *Na którego kandydata oddałeś(-aś) głos w I turze wyborów prezydenckich?

Motywacje: strategia zamiast entuzjazmu
Decyzje młodych wyborców w II turze opierają się głównie na strategii. 32% respondentów zadeklarowało, że ich wybór to forma sprzeciwu wobec drugiego kandydata, a kolejne 30,6% głosuje „na mniejsze zło”. Tylko 8,2% wskazało, że kandydat reprezentuje ich światopogląd, a 7,3% – że podzielają jego poglądy polityczne. Pozostałe czynniki, takie jak zaufanie, doświadczenie czy wystąpienia publiczne, miały marginalne znaczenie. W kategorii „inne” (10%) pojawiały się również powody pozapolityczne, np. wygląd czy styl bycia kandydatów.
Dlaczego zamierzasz zagłosować właśnie na tego kandydata?
| Głosuję „przeciwko” drugiemu kandydatowi | 70 | 32 |
| Jest mniejszym złem | 67 | 30,6 |
| Inne | 22 | 10 |
| Reprezentuje mój światopogląd/wartości | 18 | 8,2 |
| Podzielam jego poglądy polityczne | 16 | 7,3 |
| Wzbudza moje zaufanie | 12 | 5,5 |
| Ma odpowiednie doświadczenie | 6 | 2,7 |
| Wypadł najlepiej w debatach/publicznych wystąpieniach | 4 | 1,8 |
| Liczę na konkretną zmianę polityczną | 4 | 1,8 |
| Ogółem | 219 | 100 |
Profil wyborczy: kto głosuje na kogo?
Karol Nawrocki uzyskuje największe poparcie wśród mieszkańców wsi i małych miast oraz wśród mężczyzn. Trzaskowski częściej wybierany jest przez osoby mieszkające
w średnich miastach i kobiety. Analiza wieku pokazuje, że najaktywniejszą grupą są studenci w wieku 21–23 lat (65,8% badanych), co dobrze koresponduje z danymi dotyczącymi największej aktywności wyborczej.
Płeć – na którego kandydata zamierzasz oddać głos w II turze wyborów prezydenckich
| Nie chcę odpowiadać | Liczebność | 2 | 0 | 0 |
| Procent | 0,9% | 0,0% | 0,0% | |
| Mężczyzna | Liczebność | 52 | 33 | 18 |
| Procent | 23,7% | 15,1% | 8,2% | |
| Kobieta | Liczebność | 62 | 42 | 10 |
| Procent | 28,3% | 19,2% | 4,6% |
Miejsce zamieszkania – na którego kandydata zamierzasz oddać głos w II turze wyborów prezydenckich?
| Duże miasto | Liczebność | 34 | 23 | 10 |
| Procent | 15,50% | 10,50% | 4,60% | |
| Średnie miasto | Liczebność | 12 | 16 | 0 |
| Procent | 5,50% | 7,30% | 0,00% | |
| Małe miasto | Liczebność | 22 | 10 | 8 |
| Procent | 10,00% | 4,60% | 3,70% | |
| Wieś | Liczebność | 48 | 26 | 10 |
| Procent | 21,90% | 11,90% | 4,60% |
Kontekst uczelniany i społeczny
Najliczniejszą grupą respondentów byli studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego – ponad połowa wszystkich uczestników badania. Znaczące grupy pochodzą też z Politechniki Rzeszowskiej oraz uczelni niepublicznych, co zapewnia przekrojowe ujęcie środowiska akademickiego. Większość badanych oceniła swoją sytuację materialną jako średnią (41,8%) lub bardzo dobrą (40,4%), co może mieć wpływ na postawy polityczne, choć badanie nie wskazuje bezpośredniego związku.
Które z niżej wymienionych odpowiedzi charakteryzują twoim zdaniem najlepiej sposób gospodarowania pieniędzmi u ciebie?
| Żyje średnio | 94 | 41,8 |
| Żyje bardzo dobrze | 91 | 40,4 |
| Żyje dobrze | 24 | 10,7 |
| Żyje skromnie | 16 | 7,1 |
| Ogółem | 225 | 100 |
Wnioski: młodzi głosują – nie z przypadku
Badanie pokazuje, że młodzi wyborcy są aktywni i zaangażowani, choć ich wybory
w II turze nie zawsze wynikają z pełnej identyfikacji z kandydatami. Decyzje są często strategiczne, a wybór opiera się na kalkulacji politycznej, a nie entuzjazmie. Jednocześnie wysoka deklarowana frekwencja i gotowość do udziału w wyborach, nawet mimo braku idealnego kandydata, świadczą o dojrzałości obywatelskiej tej grupy.
