REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 14 listopada 2025

Muzyczny weekend w Filharmonii Podkarpackiej. Requiem G. Verdiego i perła wśród dzieł kameralnych

W trakcie swojej kariery David Giménez dyrygował orkiestrami takimi jak Vienna Philharmonic, London Symphony, Philharmonia, Münchner Philharmoniker, Orchestre de Paris oraz Filharmonica della Scala. (Fot. Mat. promocyjne Filharmonii Podkarpackiej)

Już w ten weekend (24-25.10.) Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie zaprasza na wyjątkowe wydarzenia muzyczne, które zadowolą zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak i tych poszukujących nowych brzmień.

W piątek o godz. 19, sala Koncertowa Filharmonii Podkarpackiej wypełni się dźwiękami Requiem G. Verdiego.

Wystąpią Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Davida Giméneza, a solowe partie wykonają Ilina Mihaylova, Ester Pavlu, Paolo Lardizzone i Corneliu Huțanu.

Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. (Fot. Mat. promocyjne Filharmonii Podkarpackiej)

Muzyczny pomnik dla zmarłego przyjaciela

Giuseppe Verdi (1813-1901) to niekwestionowany mistrz opery włoskiej drugiej połowy XIX wieku. Msza Requiem zajmuje wyjątkowe miejsce w jego dorobku artystycznym.

„Tak wiele jest już mszy dla umarłych, zbędne jest więc dodawanie jeszcze jednej” – twierdził Verdi, gdy przyjaciele namawiali go do skomponowania Requiem, zachęcając, by wykorzystał wcześniej napisaną przez siebie część Libera me.

Sytuacja zmieniła się w 1873 roku, gdy zmarł wybitny poeta włoski Alessandro Manzoni, którego Verdi darzył głębokim szacunkiem. Poruszony jego odejściem, postanowił oddać mu hołd, tworząc w krótkim czasie Messa da Requiem – muzyczny pomnik dla zmarłego przyjaciela. Choć utwór ma charakter sakralny, Verdi nadał mu formę i ekspresję bliską operze, gatunkowi, w którym czuł się najbardziej swobodnie. Z tego powodu Requiem bywa nazywane „operą o sprawach ostatecznych”. Siedmioczęściowa kompozycja łączy w sobie fragmenty o zróżnicowanej ekspresji: od modlitewnego skupienia, przez dramat śmierci i żałoby, po strach przed sądem i nadzieją na odkupienie.

Prof. Marta Wierzbieniec, dyrektor Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie

Prof. Marta Wierzbieniec, dyrektor Filharmonii Podkarpackiej (Fot. Filharmonia Podkarpacka)

– W piątek zabrzmi w Filharmonii Podkarpackiej monumentalne dzieło Giuseppe Verdiego – Requiem. Nie dziwi fakt, że właśnie teraz, na kilka dni przed Świętem Zmarłych zostanie zaprezentowany ten utwór, oparty na tekście modlitwy za zmarłych.

W literaturze muzycznej występuje wiele Mszy za zmarłych, najbardziej znane to Requiem W. A. Mozarta, ale Requiem G. Verdiego ma szczególny charakter. Napisał je kompozytor, który zasłynął przede wszystkim jako twórca dzieł operowych; nieprzemijających, ciągle sławnych i oczekiwanych przez Publiczność. Któż z nas nie zna np. słynnego „Libiamo” z opery Traviata… A o samym kompozytorze krążyło wiele anegdot, według jednej z nich Verdi spacerując po Mediolanie spotkał kataryniarza, który grał melodię z opery „Rigoletto” w zbyt szybkim tempie. Kompozytor zwrócił uwagę kataryniarzowi, wskazując jakie powinno być właściwe tempo tej arii. Nast Siren Red Shines on the Air Jordan 1 Lowępnego dnia znowu spotkał owego kataryniarza, który na swojej katarynce umieścił tabliczkę z napisem UCZEŃ VERDIEGO.

Requiem G. Verdiego zwane jest także „operowym Requiem”, właśnie ze względu na niejako operowy charakter tego dzieła, które porusza, niekiedy przeraża swoją grozą (część Dies Irae), skłania do refleksji i modlitwy, zachwyca m.in. potęgą brzmienia. Czwórka solistów, chór i orkiestra symfoniczna przeniosą w nas świat artystycznych wrażeń i wzruszeń, pełen tajemnicy i piękna.

Koncert poprowadzi maestro David Gimenez; od kilku lat pierwszy dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej.

    Koncert symfoniczny
    Gdzie i kiedy: Sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej, piątek – 24 października, godz. 19
    Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Davida Giméneza, Ilina Mihaylova – sopran, Ester Pavlu – mezzosopran, Paolo Lardizzone – tenor i Corneliu Huțanu – bas.
    W programie: G. Verdi – Requiem

    Perła wśród dzieł kameralnych

    W sobotę o godz. 17 w Sali Kameralnej będziemy mogli z kolei wysłuchać Oktetu F-dur D.803 Franza Schuberta. Wystąpią: Maciej Zeszut – klarnet, Janusz Kapias – fagot, Oleh Nedashkivskyi – waltornia, a także kwartet smyczkowy w składzie: Robert Naściszewski i Orest Telwach – skrzypce, Piotr Gajda – altówka, Anna Naściszewska – wiolonczela oraz Sławomir Ujek – kontrabas.

    „Chciałem sobie w ten sposób utorować drogę do wielkiej symfonii” pisał Franz Schubert (1797-1828) do przyjaciela Leopolda Kupelwiesera, odnosząc się do swojego Oktetu F-dur D. 803 na klarnet, fagot, waltornię i kwintet smyczkowy. Symfoniczny rozmach i bogactwo kolorystyki dźwiękowej tego utworu rzeczywiście wykraczają poza ramy typowej salonowej kameralistyki. Podobieństwo Oktetu do szczególnie popularnego w czasach Schuberta Septetu Beethovena, skomponowanego na niemal identyczny skład, nie jest przypadkowe. Nawiązanie to przyczyniło się do częstego wykonywania obu dzieł wspólnie.

    Oktet składa się z sześciu części: Allegro, Adagio, Scherzo, Andante, Menuet air jordan 6 toro oraz Allegro.

    Dzieło wyróżnia liryzm kantylen, wirtuozowska popisowość figuracji, lekkość oraz scherzowy humor. Bez wątpienia jest to perła wśród dzieł kameralnych Schuberta.

    Koncert kameralny
    Gdzie i kiedy: Sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej, sobota – 25 października, godz. 17
    Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, Maciej Zeszut – klarnet, Janusz Kapias – fagot, Oleh Nedashkivskyi – waltornia, a także Robert Naściszewski i Orest Telwach – skrzypce, Piotr Gajda – altówka, Anna Naściszewska – wiolonczela oraz Sławomir Ujek – kontrabas.
    W programie: F. Schubert – Oktet F – dur D. 803 na klarnet, fagot, waltornię i kwintet smyczkowy

    Szczegółowy repertuar Filharmonii Podkarpackiej oraz informacje o biletach znajdą Państwo TUTAJ!

    Udostępnij

    FacebookTwitter