REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 14 listopada 2025

Ponad 20 tys. segmentów! Koniec produkcji elementów obudowy tunelu na S19 Rzeszów Południe – Babica

Od marca 2023 roku w hali prefabrykacji trwała produkcja segmentów obudowy tunelu. W przypadku tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni – każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych elementów (Fot. GDDKiA)

Zakończyła się produkcja elementów obudowy tunelu, który powstaje na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica. W zakładzie prefabrykacji wyprodukowano łącznie 22 700 segmentów.

Od marca 2023 roku w hali prefabrykacji trwała produkcja segmentów obudowy tunelu. W przypadku tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni – każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych elementów. Do ich wytworzenia zużyto około 118 tys. m³ betonu. Część wyprodukowanych Алмазная вышивка на подрамнике индийский слон 50х40 dmf-188 — цена 900 грн в каталоге Картины по номерам ✓ Купить товары для спорта по доступной цене на Шафе , Украина #122746462 pierścieni stanowi rezerwę.

Dzienna wydajność produkcji wynosiła 50 segmentów, czyli 5 pełnych pierścieni. Do ich wykonania zużywano średnio 270 m³ betonu dziennie, co odpowiada około 33 betonowozom („gruszkom”).

Waga jednego pierścienia to 132 tony, a pojedynczego segmentu air jordan 11 cherry holiday 2022 – do 14 ton. Pierścienie wykonywano z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych – z betonu wyższej klasy C60/75. Do produkcji jednego pierścienia potrzeba 53 m³ betonu. Połączone segmenty tworzą cylindryczną obudowę tunelu z żelbetu.

Proces produkcji

Produkcja odbywała się w systemie jednozmianowym wydłużonym – 10 godzin dziennie. Na linii produkcyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się wytwarzaniem koszy zbrojeniowych. Cykl produkcyjny jednego prefabrykatu – od przygotowania formy po gotowy element – trwał około 8–9 godzin, wliczając dojrzewanie betonu. Tak krótki czas uzyskano dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której elementy przebywały przez 6–8 godzin.

Hala produkcyjna zlokalizowana była w Lutoryżu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Obiekt o stalowej, ocynkowanej konstrukcji i dwuspadowym dachu miał wymiary:

  • długość: 126,24 m
  • szerokość: 43,90 m
  • kubatura: 50 199,68 m³

Hala została wyposażona w linię produkcyjną, 4 suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Uruchomienie produkcji wymagało uzyskania pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic, instalacji pary wodnej oraz zasilania komory naparzania. Obok hali powstał plac składowy mieszczący 550 pierścieni, każdy złożony z 10 prefabrykowanych elementów.

Tunel i zakres prac

W ramach inwestycji powstaje nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zaplanowano również budowę węzła Babica (typu „trąbka”), zlokalizowanego w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest tunel o długości 2255 metrów, który będzie składał się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Do budowy tunelu wykorzystywana jest technologia mechanicznego drążenia z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Maszyna, dostarczona przez firmę Acciona – partnera Mostostalu Warszawa – jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.

Zakres prac obejmuje również:

  • budowę 6 estakad,
  • 2 wiaduktów nad S19,
  • bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19,
  • 3 przejść dla zwierząt,
  • 1 przejazdu pod S19.

W ramach projektu powstanie także pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Udostępnij

FacebookTwitter