REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 14 listopada 2025

Rzecznik Praw Pacjenta reaguje na medialne doniesienia o nieprawidłowościach

Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta (Fot. Mat. prasowe)

– W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta zajmujemy się nie tylko sprawami zgłaszanymi nam przez pacjentów. Na bieżąco monitorujemy też media i reagujemy, gdy opisana lub przedstawiona sytuacja pacjenta nas zaniepokoi – czytamy na stronie RPP.

Przykładem choćby medialne doniesienia o nieudzieleniu pomocy na szpitalnych oddziałach ratunkowych dwóch szpitali. Rezultatem jednak tylko zalecenia żeby nie dochodziło do podobnych sytuacji. Czy to wystarczy?

Skargi najczęściej dotyczą SOR-ów, porodów, odwołania operacji

„Obecnie badamy doniesienia medialne dotyczące śmierci pacjentów w związku z nieudzielaniem pomocy i długim oczekiwaniem na pomoc w SOR, komplikacji przy porodach, odwołania operacji, nierozpoznania nowotworu.

Wśród prowadzonych spraw są m.in. dotyczące warunków przebywania pacjentów w SOR. Takie sytuacje mogą bulwersować i w ocenie Rzecznika Praw Pacjenta są niedopuszczalne. Oto dwie przykładowe sprawy.

Z doniesienia medialnego dowiedzieliśmy się o sytuacji pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym jednego ze szpitali wojewódzkich. Pacjent został przywieziony do szpitala przez Zespół Ratownictwa Medycznego o godzinie 17. Z relacji rodziny Pacjenta wynikało, że „został umieszczony w ciasnym pomieszczeniu bez okien, bez dostępu do zasięgu telefonu, w sąsiedztwie szaf z ubraniami służbowymi. Nie zapewniono mu wody ani posiłku, tłumacząc, że „jedzenie przysługuje dopiero po 24 godzinach”.

Niestety, nasze ustalenia to potwierdziły. Z uwagi na potwierdzenie choroby zakaźnej, umieszczono Pacjenta w pomieszczeniu pełniącym tymczasowo ir jordan 11 bred game worn 1996 finals auctio rolę izolatki. Pomieszczenia podmiotu wykonuj 50 — цена 600 грн в каталоге Ветровки ✓ Купить мужские вещи по доступной цене на Шафе , Ветровка nike air р 48 - Украина #66611078 - nike roshe run nm fb grey camo pants boys blueącego działalność leczniczą, w tym izolatka, powinny spełniać określone wymagania rozporządzenia Ministra Zdrowia i standardów epidemiologicznych. To pomieszczenie ich nie spełniało. Ponadto, pierwszy posiłek Pacjent otrzymał dopiero następnego dnia w porze kolacji. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Zaleciliśmy szpitalowi przeanalizowanie okoliczności przedmiotowej sprawy w celu wykluczenia w przyszłości podobnych zdarzeń oraz przeprowadzenie szkolenia dla personelu medycznego.

I znowu nieprawidłowości na SOR

Z innego artykułu prasowego wynikało, że 84-letni pacjent był w SOR jednego ze szpitali uniwersyteckich pozostawiony bez podstawowej opieki. Nie podano mu płynów ani nie przeprowadzono badań przez 12 godzin. Z relacji rodziny pacjenta wynikało, że leżał rozebrany w samym pampersie, z podrapanymi nogami i spierzchniętymi ustami.

Ustaliliśmy, że pacjent został przywieziony do szpitala przez Zespół Ratownictwa Medycznego ok. godz. 22 z powodu zawrotów głowy i wymiotów, dodatkowo cierpiał na nowotwór. Został zakwalifikowany do kategorii czwartej, tzw. zielonej, z czasem oczekiwania do 120 minut. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, ocena stanu klinicznego pacjenta w SOR powinna być dokonywana nie rzadziej niż co 90 minut, licząc od chwili pobrania biletu. Natomiast w przypadku tego pacjenta, badania laboratoryjne wykonano następnego dnia o godzinie 11, a pierwszy kontakt z lekarzem miał miejsce po godzinie 14, czyli dopiero po 16 godzinach.

Nie sposób zaakceptować tłumaczenia szpitala, że ma dużą ilość pacjentów i tolerować takiego traktowania pacjentów. W tym przypadku również wydaliśmy szpitalowi zalecenia, aby przeanalizował sytuację i podjął działania, aby takie sytuacje nigdy więcej się nie powtórzyły.

Czy to wystarczy?

Gdy podejmujemy interwencję z urzędu w celu poznania okoliczności zdarzenia, analizujemy sytuację, staramy się ustalić fakty i poddać je ocenie pod kątem naruszenia praw pacjenta – pozyskujemy wyjaśnienia, dokumentację, współpracujemy z innymi instytucjami (np. prokuraturą, samorządem lekarskim), staramy się dotrzeć do pacjenta lub jego bliskich.

Jeśli jakieś działania szpitala lub przychodni uznamy za niewłaściwe, zalecamy działania naprawcze i większą staranność. Podejmując te działania, mamy nadzieję, że dzięki temu, podobne sytuacje nie będą się zdarzały, a pacjenci leczący się w tych placówkach, będą czuli się bezpiecznie. Czy to jednak wystarczy?

Udostępnij

FacebookTwitter