Dobre praktyki, innowacyjne rozwiązania i nowatorskie projekty uhonorowano podczas konkursu Sekrety Zarządzania – Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej. Urząd Miasta Rzeszowa znalazł się wśród 4 laureatów. Kapituła wyróżniła go za organizację Punktów Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych.
Funkcjonują one w Rzeszowie od 2011 roku. Pierwszy punkt został wtedy otwarty w Centrum Kulturalno-Handlowym Millenium Hall. Kolejne powstały w Galerii Handlowej Nowy Świat – w 2012 r. W Centrum Handlowym Plaza Rzeszów – 2014 r. Galerii Rzeszów – 2015 r. Są one czynne od poniedziałku do soboty w godz. 10-18.
To nowoczesna i pionierska w skali kraju forma obsługi i kontaktu z mieszkańcami. Rzeszów dzieli się doświadczeniami w tym zakresie z innymi miastami, które wdrażają „rzeszowski model” kontaktu z klientem.
– Od wielu lat przyjeżdżają do nas przedstawiciele innych miast i korzystają z naszych doświadczeń. W nasze ślady poszły już m.in.: Mielec, Olsztyn, Bydgoszcz, Toruń, Kraków, Wrocław czy Gdynia – informuje Bożena Kuźniar, dyrektor Centrum Kontaktu i Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miasta Rzeszowa.
Rzeszowska Karta Mieszkańca i nie tylko
W Punktach Obsługi Mieszkańców można załatwić w jednym miejscu wiele urzędowych spraw. Jakich? M.in.: wydanie lub wymianę dowodu osobistego, zameldowanie i wymeldowanie na pobyt stały lub czasowy, nadanie/zastrzeżenie numeru PESEL, rejestrację pojazdu, zgłoszenie sprzedaży pojazdu, wydanie prawa jazdy, pomoc przy założeniu wirtualnej Rzeszowskiej Karty Mieszkańca lub uzyskanie jej wersji plastikowej, złożenie deklaracji dotyczącej gospodarowania odpadami komunalnymi. W POM-ach można także złożyć pismo adresowane do każdego wydziału Urzędu Miasta.
Jakie korzyści płyną dla mieszkańców?
To przede wszystkim wydłużenie godzin pracy urzędu zlokalizowanego w galeriach handlowych. Zwiększenie dostępności do usług publicznych także dla osób z niepełnosprawnościami (dogodna lokalizacja, dostęp do wind). To również dostęp do miejsc postojowych, jakimi dysponują galerie handlowe.
Od kwietnia br. w POM-ach uruchomiono rezerwacje wizyty, która umożliwia załatwienie swojej sprawy w konkretnym dniu i godzinie, bez oczekiwania w kolejce za pośrednictwem strony rezerwacje.erzeszow.pl z możliwością powiadomienie SMS-em o zbliżającym się momencie obsługi. Natomiast dla klientów przychodzących „z marszu” istnieje możliwość pobrania biletu z biletomatu i sprawdzenia stanu kolejki nie tylko na ekranie monitora znajdującego się w punkcie, ale także na stronie rezerwacji wizyty.
Wyróżnienie za Punkty Obsługi Mieszkańców w imieniu Prezydenta Miasta Rzeszowa odebrali: Marcin Stopa, Sekretarz Miasta Rzeszowa oraz Bożena Kuźniar. Konkurs odbył się podczas VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy organizowanego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego. Nagrody rozdano na sesji plenarnej w Warszawie 25 września.