Skarby Pogórza Przemyskiego 2024 mają za zadanie promować dziedzictwo kulturowe i tradycję Pogórza Przemyskiego. Sierpniowe wydarzenia są kierowane dla lokalnej społeczności na rzecz poznania i upowszechniania tradycji i kultury tego regionu. Wydarzenia są częścią projektu “Skarby Pogórza Przemyskiego”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024 Wielowątkowa.
Krajka
Wielowątkowa opowieść o regionie Pogórza Przemyskiego, przesycona bogactwem tradycji, która w akompaniamencie muzyki cerkiewnej, krąży wokół zanikających rzemiosł, ludowych baśni i dawnych kultur. Opowieść ta naznaczona jest momentami tego miejsca, my pomagamy jej znów wybrzmieć.
Na Pogórzu mieści się najstarsza cerkiew obronna w Polsce. Od 2010 jest zamknięta szczelnie na klucz. Wydarzenie to ma na celu ożywienie historyczne i udostępnienie tej wspaniałej przestrzeni. Dzięki wspólnotowym połączeniu kultur, chcemy stworzyć okazję do refleksji nad wielowarstwowością kulturową tego regionu, upamiętnić bogactwo wspólnotowości.
Krajka to ukraiński projekt z Przemyśla, którego celem jest odtworzenie tradycji śpiewaczych z pogranicza polsko- ukraińskiego, przeważnie z regionu Nadsania. Grupa powstała w 2011 roku przy Domu Ukraińskim w Przemyślu. Jego inicjatorami i członkami jest przemyska młodzież wywodząca się z mniejszości ukraińskiej w Polsce. Krajka składa się ze śpiewaczek i kapeli instrumentalnej. Repertuar zespołu opiera się na archiwalnych i ekspedycyjnych nagraniach piosenek, a również na pieśniach wyniesionych z domu. Uczestniczki uczą się od starszych śpiewaczek z regionu, studiują i rekonstruują nagrania, w tym te sporządzone w drugiej połowie XIX wieku przez słynnego etnografa Oskara Kolberga. „O ubogim wędrowcu, łakomym diabliku i o sprytnym wietrzyku”
Baśń na ostatni dzień lata
Spotkanie z muzykalnym Wędrowcem, Diablikiem, który bardzo kochał dobrze zjeść, Karczmarzem, który pięknie grał na cymbałach (ale chytrości mu nie brakowało) oraz z mądrym Wietrzykiem, który pomógł wszystkim wyjść z tarapatów. Przedstawienie na podstawie popularnej dawniej w przemyskim baśni tradycyjnej (zapisanej w różnych wariantach przez O. Kolberga). Baśń z muzyką z regionu oraz muzyką autorską zagraną na cymbałach, akordeonie oraz bębnie barabanie.
Występują: Asteniusz Cuprjak – śpiew, akordeon, Piotr Pardela – śpiew, cymbały, Katarzyna Żytomirska – śpiew, baraban
Teatr Echa tworzy muzyczne, interaktywne baśnie z wykorzystaniem instrumentów, takich jak: cymbały, cytra, akordeon, flety, lutnia oud, duduk, bębny (obręczowy, baraban), okaryny, skrzypce. Inspirują go dawne baśnie tradycyjne, z dźwięków i słów splata także własne opowieści.