Więcej bezpośrednich połączeń pociągów z Rzeszowa do Warszawy, skrócone czasy przejazdu, nowe trasy pociągów krajowych i dodatkowe połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych. PKP Intercity ze znacznym wyprzedzeniem, już w październiku, przedstawia rozkład jazdy na sezon 2024/2025, który wejdzie w życie 15 grudnia br.
Wraz z nowym rozkładem jazdy województwo podkarpackie zyska udogodnienia w połączeniach kolejowych realizowanych przez PKP Intercity. Do Krakowa z Rzeszowa będzie można pojechać 17 codziennymi pociągami, czyli dwoma więcej niż dotąd. Z Przemyśla do stolicy województwa małopolskiego dojedziemy aż 16 składami (o 4 pociągi więcej w rej relacji w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy).
Trzy pociągi więcej do Warszawy
Województwo podkarpackie zyska także dodatkowe połączenia do stolicy. Z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy 7 pociągami (o 3 pociągi więcej). Zmieni się trasa pociągów z Przemyśla do Warszawy, które od grudnia pojadą przez Rzeszów. Zwiększona liczba par połączeń na ciągu Przemyśl – Rzeszów – Kraków pomoże w osiągnięciu cogodzinnej częstotliwości pociągów praktycznie przez cały dzień.
Cykliczność i symetria dobowa
Na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych, np. co 2 lub 4 godziny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo większość pociągów na trasie Rzeszów – Lublin kursować będzie w równych odstępach od siebie, tj. co 4 godziny.
Symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo. Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.
Nowe połączenia i miejsca zatrzymań
Od nowego rocznego rozkładu jazdy pociągi PKP Intercity pojawią się na linii kolejowej Dębica – Tarnobrzeg przez Mielec. Tym samym zainaugurowana zostanie obsługa Mielca – drugiego co do wielkości miasta województwa podkarpackiego, dotąd obsługiwanego wyłącznie pociągami regionalnymi.
Ponadto w relacji Przemyśl – Poznań zostanie uruchomione nowe połączenie pociągiem IC Fałat, a w relacji Kraków – Przemyśl pojedzie skład IC Gierymski. W relacjach międzynarodowych województwo podkarpackie zyska także drugą parę połączeń Przemyśl – Berlin. Do kupującego na tej trasie pociągu IC Wawel dołączy nowe połączenie – IC Galicja. Obecny pociąg TLK Galicja relacji Kraków – Bohumin zmieni nazwę na TLK Comenius.
Skrócone czasy przejazdów
Rekordowy czas przejazdu zostanie osiągnięty w relacji Stalowa Wola Centrum – Kraków Główny, gdzie przejazd pociągiem IC Hetman wyniesie 2 godziny i 23 minuty. To o 37 minut krócej niż obecnie. W relacji Rzeszów Główny – Warszawa Centralna przez Sandomierz pociąg IC San osiągnie czas przejazdu 3 godziny i 57 minut, a pociąg IC Witos – 4 godziny i 9 minut. Dotąd brakowało pociągów jadących trasą. Nowe czasy przejazdów są szybsze o ok. 40 minut od obecnych pociągów kategorii IC kursujących z Rzeszowa do Warszawy trasą przez Lublin.
Komfortowe podróże
W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). Większość nowych połączeń uruchamia w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowano 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym – 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki przejazdu, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.