
Przed nami kolejna dawka muzycznych emocji. W najbliższy weekend w Filharmonii Podkarpackiej – oprócz koncertu symfonicznego – odbędzie się także koncert w ramach „Weekendu Seniora z kulturą”.
Piątkowy koncert symfoniczny o godz. 19.00 zainauguruje prawykonanie czterech kompozycji Pawła Palucha – wybitnego polskiego akordeonisty i kompozytora pochodzącego z Rzeszowa.
Polonez oraz Mazur in D powstały na zamówienie Narodowego Centrum Kultury w Warszawie w ramach projektu edukacyjnego „Piątka z Narodowych”, którego celem jest poszerzenie świadomości na temat polskich tańców narodowych.
W obu kompozycjach odnaleźć można nawiązania do epoki romantyzmu oraz do tradycji polskich twórców muzyki narodowej XIX wieku. Podczas koncertu dzieła zabrzmią w wersji symfonicznej, przygotowanej na poszerzony skład instrumentalny w stosunku do wersji udostępnionych wcześniej przez NCK.

Polonez rzeszowski jest także inspirowany lokalnym folklorem. W kompozycji wykorzystano również melodię Hejnału Rzeszowa autorstwa Tomasza Stańki – pojawia się ona w formie cytatu na początku utworu oraz w parafrazie w jego części środkowej. Całość utrzymana jest w stylistce nawiązującej głównie do muzyki romantyzmu.
Concerto resoviense na akordeon z towarzyszeniem orkiestry to trzyczęściowa kompozycja utrzymana w stylistyce późnoromantycznej z elementami impresjonizmu. Folklor Rzeszowszczyzny stanowił główne źródło inspiracji podczas powstawania tego wyjątkowego utworu.
Dzieło Dvořáka
Podczas koncertu będzie można usłyszeć również VIII Symfonię G-dur op. 88, którą Antonín Dvořák (1841-1904) skomponował u szczytu swojej sławy. Dzieło zachwyca radosnym wydźwiękiem, wirtuozerią oraz wysokimi wymaganiami stawianymi przed wykonawcami. Charakterystyczne dla kolorystyki tej symfonii jest oryginalne wykorzystanie fletu piccolo i rogu angielskiego.
Głównym atutem dzieła jest niezwykłe bogactwo melodyczne – cecha znamienna dla całej twórczości symfonicznej kompozytora.
Choć utwór zachowuje typowy dla gatunku czteroczęściowy układ, bliższa analiza ujawnia indywidualne podejście Dvořáka do formy symfonicznej. Swoboda formalna znajduje wyraz już w Allegro con brio, gdzie pojawiają się aż cztery tematy. Część druga – Adagio – wprowadza w nastrój zadumy i refleksji. Allegretto grazioso przybiera formę walca – nostalgicznego, lecz niepozbawionego lekkości i wdzięku. Finał VIII Symfonii stanowi apogeum formalnej inwencji Dvořáka: po triumfalnym wstępie trąbek następuje kunsztowny cykl wariacji, który przywodzi na myśl zarówno formę repryzową, sonatową, jak i rondo.
Gdzie i kiedy: 3 października (piątek), godz. 19.00, sala koncertowa Filharmonii Podkarpackiej
Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, Sławomir Chranowski Jordan 2 Retro White Red CDP 2008 , Топ jordan — цена 700 грн в каталоге Топы ✓ Купить женские вещи по доступной цене на Шафе , Украина #162391273 – dyrygent, Paweł Paluch, akordeon
W programie: P. Paluch – Polonez, Mazur in Dur, Polonez Rzeszowski, Concerto resoviense (Koncert na akordeon i orkiestrę); A. Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88
„Weekend Seniora z kulturą”
Na niedzielę, 5października o godz. 15.00, w ramach ogólnopolskiej edycji pn. „Weekend Seniora z kulturą” zaplanowano best nike running shoes niezwykle interesujący recital fortepianowy, który skupia twórczość trzech wybitnych kompozytorów działających w XIX wieku.
Sonata F-dur VL 155 Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa (1875-1911) skomponowana w 1898 roku, zachwyca pięknem i prostotą głęboko romantycznych harmonii.
Čiurlionis, choć pochodził z Litwy, był silnie związany z kulturą polską. Był w równym stopniu kompozytorem, jak i malarzem. Jak sam pisał: „… nie ma granic pomiędzy sztukami. Muzyka łączy poezję i malarstwo, i ma swoją architektonikę. Malarstwo może posiadać także takąż architektonikę jak muzyka i w farbach wyrażać dźwięki”.
Ciekawym kontekstem dla Sonaty F-dur jest cykl czterech obrazów Čiurlionisa zatytułowany Sonata wiosenna z 1907 roku. Poszczególne części tego dzieła noszą te same tytuły, co części Sonaty: Allegro, Andante, Scherzo, Finale.
Mazurki op. 33 Fryderyka Chopina (1810-1849) zostały ukończone w 1838 roku. Pierwszy z nich – Mazurek gis-moll – jest krótki, lecz pełen tęsknoty i zamyślenia. Następujący po nim Mazurek D-dur utrzymany jest w czystym stylu oberka, z charakterystycznym, tanecznym rytmem. Mazurek C-dur przywodzi na myśl wiejską sielankę – zachwyca prostotą, a zarazem pięknem melodii i subtelną harmonią. Finałowy Mazurek h-moll to najdłuższa i najbardziej wymagająca narracyjnie część cyklu. Szczególną uwagę przyciągają wyrafinowane dialogi między głosami w niskim i wysokim rejestrze, które z pewnością poruszą wyobraźnię słuchacza.

Ostatnią pozycją programu jest Karnawał op. 9 Roberta Schumanna (1810-1856) – jedno z najczęściej wykonywanych dzieł w literaturze fortepianowej, przez wielu uznawane za artystyczne credo kompozytora. Silnie zarysowany kontrast pomiędzy kolejnymi miniaturami to jeden z głównych środków wyrazowych tego cyklu. Schumann sięga także po motywy przewodnie, tworząc spójną, choć niezwykle różnorodną strukturę dzieła. Poszczególne części Karnawału są inspirowane różnymi postaciami. Miniatury Euzebiusz i Florestan to różne wcielenia osobowości Schumanna; Pierrot, Arlekin, Pantalon i Kolombina są klasycznymi postaciami commedii dell’arte. Pojawiają się również takie części, które mają odzwierciedlać osoby szczególnie bliskie kompozytorowi. Należą do nich m.in. Chopin, Paganini czy ukochana Clara ukryta pod maską Chiariny.
Gdzie i kiedy: 5 października (niedziela), godz. 15.00, sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej
Wystąpią: Rokas Valuntonis – fortepian, Anna Wiślińska – słowo
W programie: M. K. Čiurlionis – Sonata F-dur VL 155; F. Chopin – Mazurki op. 33; R. Schumann – Karnawał op. 9
Szczegółowy repertuar Filharmonii Podkarpackiej oraz informacje o biletach znajdą Państwo TUTAJ!

