Perfekcjonizm ma wpływ nie tylko na życie prywatne, ale również na sposób wykonywania obowiązków w pracy. Jest on związany z dbaniem o szczegóły w 100%, dążeniem do tego, aby każdy detal był idealny i bez żadnych wad. Czy w takim wypadku perfekcjonizm w pracy to wada? A może jest to zaleta? Sprawdźmy!
Jakie cechy ma perfekcjonista?
Perfekcjonistą może być każdy, niezależnie od wieku czy doświadczenia. Taka osoba wykonuje wszystkie obowiązki zgodnie z przyjętymi (zwykle przez nią samą) zasadami. Odnoszą się one zwykle do perfekcyjności i nieskazitelności dzieła czy sprawy, nad którą właśnie pracuje. W pracy perfekcjonizm może przejawiać się zachowaniem, w którym dany pracownik czuje potrzebę sprawdzania pracy kilkanaście razy przed jej oddaniem. Dopiero w momencie, gdy zauważy, że wszystko jest w porządku, może ze spokojem odesłać gotowy projekt. Mała pomyłka może spowodować u takiej osoby wzmożony stres czy zmartwienie. Perfekcjoniści kierują się również zasadą, że albo coś jest zrobione dobrze, albo nie jest zrobione wcale.
Zalety perfekcjonizmu
Do zalet perfekcjonizmu można zaliczyć na pewno sumienne wykonywanie zadań. Jeżeli taka osoba ma powierzony jakiś projekt, to na pewno zrobi go dobrze i do końca. Dzięki określonemu planowi i swoim własnym zasadom nie przeoczy ona żadnego punktu, co sprawia, że szef może być zadowolony z efektów pracy. Również jest spostrzegawcza, a wszelkie małe szczegóły nie są w stanie się przed nią ukryć.
Wady perfekcjonizmu
Niestety mimo wielu zalet, perfekcjonizm ma również swoje wady. Perfekcjoniści często z obawy przed porażką boją się podejmować nowych zadań i wychodzić ze swojej strefy komfortu. Ma to związek z ich niską samooceną i strachem przed krytyką. Jeżeli taka osoba nie ma pewności, że wykona dane zadanie perfekcyjnie, może się wcale nie podjąć jego realizacji. Takim sposobem traci ona szansę na poszerzanie swoich zainteresowań i zdobywanie nowych doświadczeń, co może negatywnie odbić się na jej życiu zawodowym. Zachowanie perfekcjonistów może również stanowić problem dla innych współpracowników — w momencie realizacji wspólnego projektu,praca z taką osobą może być trudna.
Podsumowanie
Jak widzisz perfekcjonizm objawia się na wiele sposobów, niekiedy będzie zaletą w pracy, a innym razem utrudni wykonywanie zadań. Najlepiej więc zachowywać umiar.