REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

sob. 23 listopada 2024

Zmiany na rynku e-commerce i zmiany w zachowaniu konsumentów w Polsce w 2020 roku

Nie da się analizować zmian w handlu elektronicznym w Polsce bez spojrzenia na to, jak duży wpływ na zachowanie konsumentów i sprzedawców wywarł wybuch pandemii COVID-19. Staliśmy się świadkiem zamrożenia gospodarki, zaczęliśmy bardziej troszczyć się bezpieczeństwo własne i naszych rodzin, a także stanęliśmy przed widmem obniżenia dochodów lub nawet utraty miejsca pracy.

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć jednoznaczne wnioski na temat tego, w jakim stopniu zmieni się zachowanie społeczeństwa w stosunku do nabywania towarów i korzystania z usług, jednak można zauważyć, że nie tylko w Polsce, ale również na świecie konsumenci zaczęli ograniczać swoje wydatki, robić zakupy w znacznie bardziej przemyślany sposób oraz testować rozwiązania proponowane przez jeszcze prężniej rozwijającą się technologię.

Zmiany w zachowaniu polskich konsumentów

Pandemia koronawirusa nie miała dużego wpływu na ogólne zmniejszenie poziomu konsumpcji wśród Polaków. Po pierwszym szoku wywołanym strachem przed brakiem towarów w sklepach i masowym wykupywaniem produktów pierwszej potrzeby, zachowania konsumentów powoli wracały do normy. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że konsumpcja w Polsce kwitnie.

Przez ostatnie miesiące Polacy zmienili sposób robienia zakupów poszczególnych grup produktów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą internetowe zakupy odzieży, elektroniki czy książek. Chętnie odwiedzane są również strony, oferujące rozrywkę online (streaming filmów i seriali, gry online, w które można grać taniej dzięki kodom: https://promocodius.com/pl/shops/kody-wot). Ponad 2,5-krotnie wzrosła sprzedaż internetowa odzieży, tekstyliów oraz obuwia. W efekcie na rynku wciąż maleje liczba sklepów stacjonarnych specjalizujących się w sprzedaży tych produktów. Sytuacja wymuszonej pandemii spowodowała znaczną zmianę zachowań konsumentów, które utrzymują się i będą nadal przyspieszać.

Jak Polacy oszczędzają na codziennych zakupach w Internecie?

  • Dużym zainteresowaniem cieszą się strony udostępniające kody rabatowe i kupony (na przykład Promocodius) umożliwiające tańsze zakupy ulubionych produktów w sklepach online.
  • Często koszyk zakupowy tworzony jest wraz ze znajomymi lub sąsiadami, co pozwala zaoszczędzić na dostawie lub otrzymać ją bezpłatnie.
  • Dzięki zapisom na newslettery wysyłane przez ulubione sklepy, informacje o interesujących promocjach trafiają wprost na skrzynki e-mailowe Polaków.

Zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku

Zmiany na polskim rynku handlu elektronicznego w pierwszej połowie 2020 roku były widoczne, jednak nie tak spektakularne, jak przypuszczało wielu analityków. W pierwszych dwóch kwartałach tego roku rozpoczęło działalność ponad 5500 nowych sklepów internetowych, a około 2000 sklepów zostało zamkniętych. Pierwsze miesiące roku 2020 zbiegły się z okresem zamknięcia spowodowanego pandemią co spowodowało znacznie większe zainteresowanie Polaków bezpiecznymi zakupami w Internecie. Dane pochodzące z okresu odmrażania gospodarki w sezonie letnim wskazują jednak, że wzrost popularności e-zakupów nie potrwa długo.

Według badań w czerwcu 2020 wskaźnik sprzedaży detalicznej wzrósł o 8,4% w porównaniu z majem 2020. Po chwilowym wzroście zainteresowania zakupami internetowymi w pierwszej połowie roku wydaje się jednak, że konsumenci wracają do sklepów fizycznych. Nie kupują już tak dużo żywności, artykułów pierwszej potrzeby czy lekarstw w sieci i preferują wybrać się na zakupy osobiście.

Szacuje się, że polski handel elektroniczny stanowi 10% całkowitej sprzedaży detalicznej. Rokowania na rozwój e-commerce w Polsce są niezwykle optymistyczne. Przewiduje się, że handel elektroniczny wzrośnie w Polsce jeszcze w tym roku o ponad 30%, a całkowita wartość handlu elektronicznego w Polsce może przekroczyć 22,73 mld euro.

Branża e-commerce w Polsce musi stawić czoła wielu istotnym kwestiom – ułatwienia Polakom bezpiecznych i szybkich zakupów w dobrej cenie, oferując marki, którym można ufać, a także umożliwiać wiele opcji dostawy i zwrotów towarów, które będą dopasowane do wymagań klientów.

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin