Czy we wrześniu rozpocznie się drążenie tunelu drogowego w Babicy na budowanym przez Podkarpacie odcinku S19? Tak wynikałoby z harmonogramu i informacji rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wciąż jednak nie ma potwierdzenia, że tak się stanie.
Jeszcze w lipcu Super Nowości otrzymały informację, że drążenie tunelu w Babicy rozpocznie się w trzecim kwartale br., a ostatnim miesiącem tego kwartału jest właśnie wrzesień. Zapytaliśmy o to Bartosza Wysockiego z biura prasowego GDDKiA w Rzeszowie, ale nie otrzymaliśmy żadnej konkretnej informacji.
– Na razie nie jest znany dokładny termin, kiedy rozpocznie się drążenie tunelu – powiedział Super Nowościom. – Ale kończy się składanie maszyny TBM.
Pewne jest jedynie to, że prace przy budowie długiego na ponad dwa kilometry tunelu rozpoczną się w tum roku. Ten obiekt, jako część drogi S19 na odcinku Via Carpatia Rzeszów Południe – Babica, ma być gotowy w drugiej połowie 2025 r.
Tunel wydrąży „Karpatka”. Maszyna jest prawie gotowa
Maszyna TBM, której mieszkańcy Podkarpacia nadali imię „Karpatka”, jest już prawie w całości złożona. To ona wydrąży podziemną trasę w Babicy.
W „Karpatce” zamontowano tarczę wiercąca, która waży 400 ton. Przy montażu tarczy wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zainstalowano też 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć najdłuższy tunel drogowy na Podkarpaciu na głębokości ponad 100 metrów.
Jak poinformował Antonio de Barba, kierownik budowy powstającego w Babicy obiektu z firmy Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, biorąc pod uwagę dane maszyny skala zadania jest ogromna. Średnica tarczy to 15,6 metra, a masa całkowita wynosi 4367 ton.
Przez ostatnie miesiące na placu budowy montowano suwnice tej maszyny oraz instalacje elektryczne i hydrauliczne. Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 milimetrów na minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra trasy zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać 87 KWh energii elektrycznej.
To inwestycja za 2,2 mld zł
Tunel będzie miał dokładnie 2255 metrów długości. Dwie nawy połączy 15 przejść poprzecznych oraz dodatkowy przejazd awaryjny. Każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. „Karpatka” drążąc podziemny obiekt będzie jednocześnie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
W ramach tej inwestycji powstaje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.
Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową i trzy przejścia dla zwierząt. Ponadto powstanie Centrum Zarządzania Tunelem i wybudowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Koszt całej inwestycji wyniesie 2,2 mld zł.
[yop_poll id=”1″]