W Babicy (pow. strzyżowski) rozpoczął się montaż maszyny TBM (Tunnel Boring Macine), która po głosowaniu internautów przybrała nazwę „Karpatki”. Gdy będzie w całości połączona, zacznie od lipca drążyć 2,2-kilometrowy tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Maszyna po złożeniu będzie ważyła 4 tys. ton i będzie miała 112 m długości. Sama zaś tarcza do drążenia – 15,2 m średnicy.
Jak informuje Jorge Calabiug Ferre, wiceprezes Mostostalu Warszawa, budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica, jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, jakie firma realizuje w Polsce dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca obecnie prowadzi prace spawalnicze tarczy przez 24 godziny na dobę. Ostatnio wykonano element wzorcowy obudowy tunelu, czyli pierścień (ring) składający się z 10 tubingów. Elementy Karpatki montowane są w większe segmenty. Pomagają w tym żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton.
Tunel ma być wyposażony w wentylacje poprzeczną i na całej jego długości będzie dopływ świeżego powietrza. Na tym odcinku „ekspresówki” powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 i przejazd pod drogą S19.