REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 22 listopada 2024

MagRail po testach. W trzy godziny lewitującym pociągiem z Rzeszowa do Gdyni

Lokomotywa lewitującego pociągu MagRail
Taki lewitujący pociąg (na razie w fazie testów) będzie mógł jeździć z maksymalną prędkością 550 km/h. (Fot. Nevomo)

Na razie nie wiadomo jeszcze kiedy po naszym kraju będą jeździć pociągi MagRail poruszające się z prędkością 550 km/h. Pewne jest natomiast, że to kwestia czasu. Podczas prób na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie, ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować. I to 20 mm na torami. Do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund.

Dzięki temu będzie on jeździł bezszelestnie z zawrotnymi prędkościami. Są już szacunkowe wyliczenia, ile jechałby taki pociąg z Rzeszowa do Gdyni. Obecnie taką trasę podróżni przemierzają w ok. 7 godzin. Gdy wyruszy na nią pierwszy w historii pojazd szynowy lewitujący nad torami, to do Gdyni dojedziemy w zaledwie…  3 godziny i 10 minut.

Trzy lata badań Nevomo w Nowej Sarzynie

Po ponad trzech latach badań i testów, Nevomo w Nowej Sarzynie wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej.

– Udane testy są wynikiem ciężkiej pracy, wiedzy i zaangażowania dziesiątek naszych inżynierów i ekspertów – mówi Sebastian Kałuża, dyrektor ds. rozwoju produktu w Nevomo. – A to dopiero początek. Współpracujemy już z gigantami branżowymi,  w tym włoskim zarządcą kolejowym RFI, kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail.

Gdy te pociągi zaczną unosić się nad torami, to zmieni się sposób, w jaki myślimy o podróżowaniu koleją. Firma Nevomo opracowała technologię, która pozwoliłaby, przy użyciu istniejących torów, pociągom poruszać się z prędkością ponad 500 km na godzinę. 

Tunel do testowania lewitujących pociągów w Nowej Sarzynie
Pomyślne testy pociąg MagRail przechodzi w tunelu w Nowej Sarzynie przechodzi. (Fot. Nevomo)

Lewitujące pociągi MagRail to znacznie krótsze podróże

Współzałożycielem Nevomo w Nowej Sarzynie jest Paweł Radziszewski, dyrektor ds. techniki (CTO) w tej firmie. Chce ona zaadaptować infrastrukturę na potrzeby kolei magnetycznej MagRail, mogącej się poruszać z prędkością od 350 do 550 km/h. Dyrektora Radziszewskiego pytamy o ile skrócony zostałby czas przejazdu z Rzeszowa do Gdyni, gdyby taki pociąg jeździłby na tej trasie.

– Gdyby ta linia kolejowa została zmodernizowana do standardu KDP, czyli Kolei Dużych Prędkości, i wyposażona w MagRaila, to czas mógłby być skrócony do około 4 godzin 20 minut – stwierdził przedstawiciel Nevomo. – Optymistycznie nawet zajęłoby mu to mniej, bo 3 godziny i 10 minut. Wiele zależy od parametrów linii i liczby stacji pośrednich itd. 

Jakie są wrażenia z jazdy lewitującym pociągiem?

– Można porównać je do sunięcia po lodzie, niemalże bezszelestnie, jak szybowiec – wyjaśnia Paweł Radziszewski.

Polski pomysł doceniony za granicą

Okazuje się, ze zakupem lewitującego MagRaila zainteresowały się koleje włoskie, niemieckie i francuskie. Przy okazji podpisania umowy o współpracy z Nevomo, Luc Laroche, dyrektor ds. innowacji kolei francuskich SNCF stwierdził:

„Dostrzegając wysoki poziom technologiczny Nevomo uważamy, że proponowane rozwiązania mogą przyczynić się do rozwoju kolei. Jesteśmy zadowoleni z podpisania umowy, która obejmie trzy obszary: zwiększenie efektywności obecnych pociągów towarowych w celu zwiększenia limitów załadunku i zdolności przewozowych na naszych liniach towarowych. Jak też zwiększenie zdolności przewozowych na liniach miejskich o dużych potokach pasażerów oraz ocenę MagRail jako alternatywnego napędu dla linii lokalnych w połączeniu z lekkimi pojazdami szynowymi”.

Natomiast David De Almeida, dyrektor ds. badań w SNCF dodał: – Od strony badawczej, ta umowa stanowi część wspólnych działań, które prowadzimy z innowacyjnymi ekosytemami, aby doskonalić nasz obszar naukowy, pozwalając jednocześnie na identyfikowanie pojawiających się technologii dla kolei przyszłości.

Pociąg MagRail będzie lewitował nad torami
Pociąg MagRail wożąc pasażerów będzie unosił się 20 mm nad torami. (Fot. Nevomo)

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin