Orkiestra Symfoniczna FP pod batutą Marii Bazou oraz Oriana Masternak na skrzypcach zaprezentują się w najbliższy piątek – 12 kwietnia na scenie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Co znajdzie się w repertuarze?
- Sala Koncertowa Filharmonii Podkarpackiej, piątek – 12 kwietnia, godz. 19.00
- Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, Maria Bazou – dyrygent, Oriana Masternak – skrzypce
- W programie: O. Bazos – Fantasia (A Struggle for Life); M. Bruch – I Koncert skrzypcowy g – moll op. 26; W. A. Mozart- Symfonia nr 39 Es – dur KV 543
Melodie chwytające za serce
Fantasia (A Struggle for Life) autorstwa Orestisa Bazosa, to szczególny utwór napisany w 2023 roku, który – jak wyjaśnia kompozytor – „jest jedną z kompozycji zrodzonych z nieoczekiwanych przeżyć związanych z chorobą, która wstrząsnęła moim życiem pod koniec 2022 roku, i walki, którą toczę do dziś. Dedykuję Fantazję wszystkim osobom, które w nadziei na zwycięstwo prowadzą codzienną walkę z nowotworem”.
Chwytające za serce melodie popłyną z utworu M. Brucha (1838 – 1920). Za najdoskonalszy „instrument”, dający możliwość wyrażania szerokiej gamy emocji, uważał kompozytor głos ludzki. Stąd znacząca ilość dzieł wokalnych i wokalno – instrumentalnych w jego spuściźnie twórczej. Nieśmiertelną sławę przyniósł mu jednak utwór instrumentalny – I Koncert skrzypcowy g- moll.
Jedna z ostatnich symfonii
Melodyczne bogactwo łączy się w nim z iskrą wirtuozerii, tworząc romantyczny krajobraz muzyczny. Majestatyczny wstęp Symfonii Es – dur KV 543 nr 39 W.A. Mozarta (1756 – 1791) rozpocznie część drugą wieczoru. To pierwsza z tryptyku ostatnich symfonii Mozarta, napisanych na trzy lata przed śmiercią kompozytora, latem 1778 roku. Dzieła te stanowią koronę muzyki symfonicznej wielkiego klasyka wiedeńskiego. Symfonia Es – dur, nie zdradza jednak stanu ducha walczącego z przeciwnościami losu Mozarta. To dzieło doskonałe pod względem formy i techniki – pełne finezji, elegancji, emanujące energią i radością życia.
Z Aten do Rzeszowa
Dyrygentem piątkowego koncertu będzie Maria Bazou (ur. w Atenach w 1999 r.). Ukończyła ona studia dyrygentury chóralnej, fortepianu, klarnetu i Fugi, z wyróżnieniem w Konserwatorium Katerina Maska w Atenach. W 2022 r. podjęła studia licencjackie z dyrygentury symfonicznej w klasie prof. dr hab. Rafała Jacka Delekty w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Równolegle studiuje dyrygenturę symfoniczną w Konserwatorium Ateńskim w klasie Michalis Economou oraz na kompozycję w Konserwatorium Katerina Maska w klasie Orestisa Bazos.
- PRZECZYTAJ TEŻ: 63. Muzyczny Festiwal w Łańcucie (9.05.-7.06.). Trwa sprzedaż biletów na imprezę pełną gwiazd
Jest również studentką ostatniego roku na Wydziale Muzycznym w Uniwersytecie Narodowym im. Kapodistriasa w Atenach. Studiuje również muzykologię.
Dyrygowała wieloma orkiestrami w całej Europie(Grecka Orkiestra Symfoniczna Radia, Orkiestra Symfoniczna AMKP, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej Krakow, CIVIS Youth Symphony Orchestra Marseille, Sächsische Kirchenchorwerk Orchestra, Hohenstein-Ernstthal, Athens Philarmonia Orchestra, City of Athens Symphony Orchestra, City of Thessaloniki Symphony Orchestra, Filii Notas Orchestra, Thessaloniki State Conservatory Youth Symphony Orchestra). Brała czynny udział w wielu klasach mistrzowskich.
W wieku 19 lat założyła orkiestrę symfoniczną i chór „Filii Notas” w Atenach, składające się z grupy młodych, utalentowanych artystów, skupionych głównie na repertuarze klasycznym. Na sezon 2023-2024 otrzymała Stypendium Funduszu Własnego Akademii Muzycznej im Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w zakresie dyrygentury orkiestrowej. Jest laureatką stypendium „Ku czci Theodora Antoniou” umożliwiające 5-letnie studiowanie dyrygentury symfonicznej w Konserwatorium Ateńskim.
W marcu 2023 roku zdobyła II nagrodę oraz Nagrodę Orkiestry w IV Ogólnopolski Konkurs Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego. W lipcu 2023 roku zdobyła II nagrodę, Nagrodę Orkiestry i Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Ionel Perlea” w Bukareszcie.
Zdobywczyni wielu nagród
Gościć w Rzeszowie będzie także Oriana Masternak (16.06.1986). To skrzypaczka, kameralistka, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, doktor habilitowana sztuk muzycznych. Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, zarówno tej zapomnianej, jak i najnowszej.
Artystka regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, obu Amerykach i większości krajów Europy, prezentując wszechstronny repertuar obejmujący arcydzieła wszystkich epok oraz prawykonania utworów jej dedykowanych.
Jak podkreślają krytycy, jej grę cechuje „piękny dźwięk, niezwykle bogate barwy, nieskazitelna intonacja, naturalne frazowanie”.
Występowała na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), FestivalPablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń), Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum.
W styczniu 2012 r. Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej CarnegieHall. Jesienią 2019 r. została zaproszona do wykonania 13 recitali z muzyką polską w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin (przy fortepianie Justyna Danczowska).
Od 2014 r. Oriana Masternak współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej.
Zdobywczyni szeregu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Bułgarii, Nowym Jorku, Wiedniu, Holandii i we Włoszech oraz w Krakowie i Łodzi. Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.
W 2023 r. została odznaczona Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, która przyznawana jest osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet.
Płyty Oriany Masternak
W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta Oriany Masternak z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Rok 2017 zaowocował zaś albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik).
Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet oraz album „Messages”), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC.
W 2021 r. nakładem wydawnictwa DUX ukazały się dwa albumy: „Parallels” (przy fortepianie Justyna Danczowska) oraz nominowany do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk „Bacewicz/Tansman – Piano Quintets” (Julia Kociuban i Messages Quartet).
W 2022 r. razem z Julią Kociuban i Messages Quartet otrzymała główną nagrodę II. Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” w kategorii Zespół Kameralny. Rok później z kwartetem została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.
Oriana Masternak prowadzi swoją klasę skrzypiec w Katedrze Skrzypiec i Altówki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Była także jurorką Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „OPUS”, Międzyuczelnianego Konkursu Skrzypcowego im. J. Staniendy w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą (m.in. w Hiszpanii i Brazylii).
Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku, a także Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Kursów „Jak Wieniawski” w Kazimierzu.