Jak wyglądały NAJstarsze stautetki? Ile lat miał NAJmłodszy wyróżniony? Jakie produkcje zgarnęły dotychczas NAJwięcej Oscarów? Ile trwało NAJkrótsze rozdanie nagród? Przedstawiamy 10 NAJciekawszych oscarowych ciekawostek.
1. NAJdziwniejsze statuetki
Projektantem Nagrody Akademii Filmowej jest scenograf Cedric Gibbons, który naszkicował ją na serwetce podczas nudnego przyjęcia. Sama nazwa Oscar przyjęła się dopiero w 1931 r. i do dziś nie wiadomo, kto ją wymyślił. Prawdopodobnie kustoszka Biblioteki Akademii, która na widok statuetki miała krzyknąć, że wygląda jak jej wuj Oscar. Wydaje się to co najmniej dziwne, zważywszy że figura przedstawia nagiego, złotego rycerza z mieczem. Miał to usłyszeć jeden z hollywoodzkich dziennikarzy i powtarzać w felietonach, aż się przyjęło. Inna wersja podaje, że imię nagrody wymyśliła aktorka Bettie Davis.
Jak się okazuje, statuetka nie zawsze była pokryta złotem. W czasie II wojny światowej laureaci dostawali gipsowego Oscara, a w 1937 r. Edgarowi Bergenowi wręczono figurkę wykonaną z… drewna i z ruchomymi ustami! Oryginalnym wyróżnieniem mógł cieszyć się Walt Disney, który za „Królewnę Śnieżkę” otrzymał 1 dużego Oscara i 7 małych.
2. NAJwięcej Oscarów zgarnęli…
Wśród produkcji filmowych do oscarowych rekordzistów należą „Ben-Hur” (1959), „Titanic” (1997) oraz „Władca Pierścieni: Powrót króla” (2003). Każdy z tych hitów zdobył aż po 11 statuetek!
Najczęściej nagradzanymi aktorami są: Jack Nicholson („Lot nad kukułczym gniazdem”, „Czułe słówka”, „Lepiej być nie może”), Walter Brennan („Prawo młodości”, „Kentucky”, „Człowiek z Zachodu”) i Daniel Day-Lewis („Moja lewa stopa”, „Aż poleje się krew”, „Lincoln”).
Wśród ich koleżanek po fachu prym wiedzie Katharine Hepburn z 4 Oscarami. Zdobyła je za „Poranną chwałę”, „Zgadnij, kto przyjdzie na obiad”, „Lwa w zimie” oraz „Nad złotym stawem”. O jedną statuetkę mniej mają na koncie Ingrid Bergman („Gasnący płomień”, „Anastazja”, „Morderstwo w Orient Expressie”), Meryl Streep („Sprawa Kramerów”, „Wybór Zofii”, „Żelazna Dama”) i Frances McDormand („Fargo”, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, „Nomadland”).
W sumie, wśród wszystkich nagradzanych, najwięcej Nagród Akademii Filmowej zgarnął Walt Disney. Zebrał on ich sporą kolekcję, bo aż 26 (w tym 4 honorowe)!
3. NAJwięcej nominacji dla jednego filmu
Jak dotąd nie udało się przekroczyć magicznej bariery 14 nominacji dla jednego tytułu. Wśród trzech filmów, które tego dokonały są: „Wszystko w Ewie” (1950 r.), „Titanic” (1997 r.) i „La la land” (2016 r.). W ostatecznym rozrachunku żadna z tych produkcji nie zdobyła aż tylu statuetek. Najbliżej ideału był hit z Leonardo DiCaprio, który zgarnął 11 Oscarów. Dwa pozostałe filmy musiały obejść się 6 statuetkami każdy.
- PRZECZYTAJ TEŻ: Jak Elizabeth Taylor została Kleopatrą…
4. NAJczęściej nominowani aktorzy
Niekwestionowaną królową w tej dziedzinie jest bezsprzecznie Meryl Streep. Charyzmatyczna aktorka została nominowana do Oscara 21 razy!
Na czele aktorów z największą liczbą oscarowych nominacji jest zaś Jack Nicholson. Ma ich 12, czyli tyle co Meryl, tylko… czytanych od tyłu.
5. NAJmłodszy laureat
Dokładnie 10 lat i 148 dni miała Tatum O’Neal, gdy wręczono jej statuetkę złotego rycerza. Młodą aktorkę wyróżniono za drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Papierowy księżyc” z 1973 r.
6. NAJstarszy laureat
Robert F. Boyle na Honorowego Oscara za całokształt twórczości czekał prawie 100 lat. Prawie – bo scenograf otrzymał go mając 98 lat.
Najstarszym zdobywcą „tradycyjnej” statuetki został Anthony Hopkins (83 lata). Dostał ją za rolę w filmie „Ojciec” (za 2020 r.) w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy.
Rekordzistką wśród sędziwych aktorek jest natomiast Jessica Tandy, której wręczono tą nagrodę, gdy liczyła już 80 wiosen („Wożąc panią Daisy” – 1989 r.).
7. NAJwiększy przegrany
Paradoksem jest, że największym oscarowym przegranym jest Walt Disney, który… zgarnął najwięcej statuetek w historii (22 i 4 honorowe). Skąd ten wynik? Z liczby jego nominacji do tej prestiżowej nagrody, których było aż 59! W efekcie sprzed nosa uciekło mu 37 złotych rycerzy. Nikt nie ma na koncie takiej „klęski”!
- POLECAMY: Mały Rycerz z… naszych stron.
8. NAJczęstszy prowadzący
Aż 18 razy prowadził oscarową galę aktor komediowy – Bob Hope. Występował w tej roli w latach 1939 – 1977.
9. NAJkrótsza i NAJdłuższa ceremonia
Zdecydowany rekord, jeśli chodzi o najkrótszą oscarową galę padł w 1929 r. podczas pierwszej edycji imprezy. Trwała ona zaledwie… 15 minut. Było to możliwe m.in. dzięki temu, że nazwiska laureatów ujawniono już 3 miesiące wcześniej, ponadto rywalizowano wówczas tylko w 13 kategoriach (dziś jest ich 24). Prawdziwie wynudzić mogli się natomiast goście ceremonii z 2002 roku. Trwała ona prawie 4,5 godziny!
10. NAJoryginalniejsze przemowy
Niektóre z kwestii wygłaszanych na scenie Dolby Theater przechodzą do historii. Warto wspomnieć chociażby mocno konkretne podziękowanie Alfreda Hitchcocka. Słynny reżyser odbierając statuetkę powiedział 2 słowa „Thank you”, czyli „dziękuję”. Widząc zaskoczenie widzów, pochylił się do mikrofonu i dodał „Naprawdę bardzo”.
O wiele więcej do powiedzenia miała Gwyneth Paltrow, która w jednym z przemówień dziękowała aż 23 razy! Rekordzistką, jeśli chodzi o czas trwania wypowiedzi, była Greer Garson. „Produkowała się” przez 7 minut. Nie bez powodu więc organizatorzy wprowadzili limit w tym zakresie. Teraz 45 sekund to maksymalny czas, by gwiazdy mogły oznajmić publiczności, co właśnie czują.
Kto powalczy o Oscara 2024?
Ceremonia wręczenia Oscarów będzie transmitowana przez Canal+online w nocy z 10 na 11 marca od godz. 23.30. Poniżej lista tegorocznych nominacji:
Najlepszy film
- „Amerykańska fikcja”
- „Anatomia upadku”
- „Barbie”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”„
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepsza reżyseria
- Martin Scorsese – „Czas krwawego księżyca”
- Justine Triet – „Anatomia upadku”
- Yorgos Lanthimos – „Biedne istoty”
- Christopher Nolan – „Oppenheimer”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Annette Bening – „Nyad”
- Lily Gladstone – „Czas krwawego księżyca”
- Sandra Hüller – „Anatomia upadku”
- Carey Mulligan – „Maestro”
- Emma Stone – „Biedne istoty”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper – „Maestro”
- Colman Domingo – „Rustin”
- Paul Giamatti – „Przesilenie zimowe”
- Cillian Murphy – „Oppenheimer”
- Jeffrey Wright – „Amerykańska fikcja”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt – „Oppenheimer”
- Danielle Brooks – „Kolor purpury”
- America Ferrera – „Barbie”
- Jodie Foster – „Nyad”
- Da’Vine Joy Randolph – „Przesilenie zimowe”
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown – „Amerykańska fikcja”
- Robert De Niro – „Czas krwawego księżyca”
- Robert Downey Jr. – „Oppenheimer”
- Ryan Gosling – „Barbie”
- Mark Ruffalo – „Biedne istoty”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- „Amerykańska fikcja” Cord Jefferson
- „Barbie” Greta Gerwig, Noah Baumbach
- „Oppenheimer Christopher Nolan
- „Biedne istoty” Tony McNamara
- „Strefa interesów” Jonathan Glazer
Najlepszy scenariusz oryginalny
- „Anatomia upadku” Justine Triet, Arthur Harari
- „Przesilenie zimowe” David Hemingson
- „Maestro” Bradley Cooper, Josh Singer
- „Obsesja” Samy Bruch, Alex Mechanik
- „Poprzednie życie” Celine Song
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- „The After” Misan Harriman i Nicky Bentham
- „Invincible” Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- „Knight of Fortune” Lasse Lyskjær Noer i Christian Norlyk
- „Red, White and Blue” Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
- „The Wonderful Story of Henry Sugar” Wes Anderson i Steven Rales
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „Letter to a Pig” – Tal Kantor i Amit R. Gicelter
- „Ninety-Five Senses” – Jerusha Hess i Jared Hess
- „Our Uniform” – Yegane Moghaddam
- „Pachyderme” – Stéphanie Clément i Marc Rius
- „War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko” – Dave Mullins i Brad Booker
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- „Chłopiec i czapla” – Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki
- „Elemental” – Peter Sohn i Denise Ream
- „Nimona” – Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
- „Pies i robot” – Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum” – Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal
Najlepszy film dokumentalny
- „Bobi Wine: Prezydent z getta” – Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
- „Wieczna pamięć”
- „Cztery córki” – Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
- „To Kill a Tiger” – Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
- „20 dni w Mariupolu” – Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The ABCs of Book Banning” – Sheila Nevins i Trish Adlesic
- „The Barber of Little Rock” – John Hoffman i Christine Turner
- „Island in Between” – S. Leo Chiang i Jean Tsien
- „The Last Repair Shop” – Ben Proudfoot i Kris Bowers
- „Nai Nai & Wai Po” – Sean Wang i Sam Davis
Najlepsza muzyka do filmu
- „American Fiction” – Laura Karpman
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” – John Williams
- „Czas krwawego księżyca” – Robbie Robertson
- „Oppenheimer” – Ludwig Göransson
- „Biedne istoty” Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- „The Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu” (muzyka i tekst: Diane Warren)
- „I’m Just Ken” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
- „It Never Went Away” z filmu „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca” (muzyka i tekst: Scott George)
- „What Was I Made For?” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell)
Najlepszy dźwięk
- „Twórca” Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Maestro” Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
- „Oppenheimer” Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
- „Strefa interesów” Tarn Willers i Johnnie Burn
Najlepsze zdjęcia
- „El Conde” – Edward Lachman
- „Czas krwawego księzyca” – Rodrigo Prieto
- „Maestro” – Matthew Libatique
- „Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema
- „Biedne istoty” – Robbie Ryan
Najlepszy montaż
- „Anatomia upadku” – Laurent Sénéchal
- „Przesilenie zimowe” – Kevin Tent
- „Czas krwawego księżyca” – Thelma Schoonmaker
- „Oppenheimer” – Jennifer Lame
- „Biedne istoty” – Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza scenografia
- „Barbie” – Sarah Greenwood, Katie Spencer
- „Czas krwawego księżyca” – Jack Fisk, Adam Willis
- „Napoleon” – Arthur Max, Elli Griff
- „Oppenheimer” – Ruth De Jong, Claire Kaufman
- „Biedne istoty” – James Price and Shona Heath, Zsuzsa Mihalek
Najlepsza charakteryzacja
- „Gołda” Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
- „Maestro” Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
- „Oppenheimer” Luisa Abel
- „Biedne istoty” Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston
- „Śnieżne bractwo” Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé
Najlepsze kostiumy
- „Barbie” – Jacqueline Durran
- „Czas krwawego księżyca” – Jacqueline West
- „Napoleon” – Janty Yates i Dave Crossman
- „Oppenheimer” – Ellen Mirojnick
- „Biedne istoty” – Holly Waddington
Najlepsze efekty wizualne
- „Twórca” Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould
- „Godzilla Minus One” – Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima
- „Strażnicy Galaktyki vol. 3” – Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould
- „Napoleon” – Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould