Trwa budowa podkarpackiego odcinka S19. Tym razem przyjrzeliśmy się fragmentowi S19 Babica – Jawornik o długości 11,6 km. Projekt zakłada m.in. budowę 8 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m, 6 wiaduktów oraz 3 przejścia dla zwierząt. Wartość inwestycji, która ma być skończona we wrześniu 2026 roku to pona 1,25 mld zł.
Najbliższe miesiące to przede wszystkim kontynuacja robót ziemnych. Wykonawca zakończył odhumusowanie terenu oraz wycinkę drzew i krzewów. Obecnie prowadzone są roboty związane z wykonywaniem wykopów na trasie głównej S19, drodze powiatowej DP1931R oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane są również roboty z zakresu wykonywania robót nasypowych na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19. Wykonawca kontynuuje również prace związane z umacnianiem skarp gwoździami gruntowymi oraz montażem siatki stalowej na skarpach.
Z dużą intensywnością kontynuowane są także prace w branży mostowej. Obecnie prowadzone są roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych pod posadowienie podpór mostowych obiektów inżynierskich takich jak wiadukty i estakady, jak i budowa samych podpór oraz ustrojów nośnych przęseł tych obiektów. W związku z tym trwają roboty związane mi.in z montażem zbrojenia pali, montażem zbrojenia oczepów fundamentowych, betonowaniem ław fundamentowych oraz prefabrykacją słupów. W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie na estakadzie ES-26, usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, jak również wykonane zostały już pierwsze oczepy fundamentowe. Trwają prace związane z wykonywaniem pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem.
Kontynuowane są również prace związane z przebudową kolidujących sieci uzbrojenia terenu. W trakcie wykonywania jest kanalizacja deszczowa. Zakończono przebudowę ujęcia wody AQUE.
W najbliższych miesiącach wykonawca planuje zakończyć prace związane z przebudową sieci energetycznych. Kontynuowane będą prace w zakresie wykonywania warstw mrozoochronych oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.
Zakres prac
W ramach kontraktu zostanie wybudowana droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, dodatkowo z pasem awaryjnym. Powstanie również węzeł zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Wybudowane zostanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa).
Projekt zakłada też budowę obiektów inżynierskich. Będzie to osiem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m, sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych).
Powstanie także tymczasowy łącznik z DK19 w miejscowości Jawornik, który jest wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Jednak docelowo droga ekspresowa S19 nie będzie się łączyła z drogą krajową nr 19.
Zaawansowanie robót wynosi około 21,55 procent.