Nadal nie wiadomo kiedy rozpocznie drążenie tunelu w Babicy na budowanym odcinku S19. Prace planowano rozpocząć w połowie września, ale pojawiła się niespodziewana przeszkoda. Na trasie tunelu wykryto niebezpieczny metan. Mimo wszystko eksperci zapewniają, że tunel będzie gotowy w wyznaczonym terminie.
Żeby zapewnić bezpieczeństwo miejsce występowania gazu zostało ogrodzone i oznakowane. Na trasie tunelu T-1 jest ponad 40 studni, które służą do odwodnienia, zdrenowania skał, tak by można było prowadzić eksploatację tarczą TBM, nazwaną Karpatką. Maszyna ta posiada określoną nośność, jeśli chodzi o ciśnienie wody (2,5 bar w klasycznej eksploatacji). Podczas pompowania jednej z tych studni stwierdzono, że wydobywa się gaz. Pobrano próbkę i okazało się, że to niebezpieczny metan. Jest go dużo, wykryto go w odległości ponad kilometra od portalu południowego w Babicy. Czyli w połowie długości tunelu.
– Ważne, że metan napotkaliśmy przed rozpoczęciem drążenia – poinformował prof. Marek Cały, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami w Akademii Gorniczo-Hutniczej w Krakowie, który z grupą ekspertów nadzoruje prace w Babcy. – Zanim tarcza wejdzie w masyw skalny, my już wiemy, że metan jest. Trochę zajmie nam, żeby zdiagnozować, przygotować i wyposażyć tarczę w niezbędne rzeczy, ale jesteśmy to w stanie zrobić.
Praca w atmosferze grożącej zapaleniem
Profesor z AGH dodał, że teraz działania będą dostosowane do dyrektyw ATEX. Wymagają tego, aby urządzenia pracujące w atmosferze grożącej zapaleniem lub wybuchem metanu, posiadały odpowiednie zabezpieczenia. Przede wszystkim iskrobezpieczne.
Podczas drążenia tunelu w Babicy pracownicy przez cały czas prowadzić będą monitoring stężenia gazów wybuchowych. Wykorzystają do tego specjalne czujniki. Zostaną one zamontowane w strategicznym miejscu, jakim jest tarcza maszyny TBM, jak też na przenośniku ślimakowym i wylocie wentylacji ssącej. Na potrzeby pracy Karpatki zapewniony zostanie system rejestrowania oraz informowania za pomocą alarmu o każdym wysokim stężeniu wybuchowego gazu.
– Na razie nie znamy terminu rozpoczęcia drążenia tunelu w Babicy. Kończymy składanie maszyny TBM – powiedział Bartosz Wysocki z biura prasowego rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Karpatka długa na 112 metrów
Maszyna TBM, która wydrąży tunel w ciągu drogi ekspresowej Rzeszów – Babica ma 112 m długości, tarczę o średnicy 15,2 m i waży 4 tysiące ton. Podziemny obiekt umożliwi poprowadzenie trasy pod wzgórzem Grochowiczna. Tunel będzie miał 2,2 km długości, a długość całego odcinka drogi ekspresowej S19 wyniesie 10,3 km.
Mimo opóźnienia w rozpoczęciu prac przy tunelu, cały odcinek ma być gotowy w wyznaczonym terminie, czyli w 2026 r.