O pół godziny skróci się czas bezpośredniego przejazdu pociągu między Krosnem a Rzeszowem. Już w godzinę i 20 minut można będzie przejechać tę trasę. Trzeba jednak poczekać na budowę łącznika kolejowego z Jedlicza do Szebni. Prace mają rozpocząć się w 2025 roku i zakończą w 2027 r. Tak więc szybszy przejazd na tej trasie możliwy będzie dopiero za 4 lata.
Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Umożliwi on podróż pociągiem na trasie łączącej Rzeszów z Krosnem i Bieszczadami z ominięciem Jasła. Inwestycja zostanie zrealizowana dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu. Projekt wykonawczy jest już gotowy.
Z Rzeszowa do Krosna nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego
Z inwestycji, która jest dopiero w planach cieszy się Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
– Po 20-latach starań powstanie krótsza i szybsza droga kolejowa z Krosna do Rzeszowa – stwierdził Piotr Przytocki, włodarz Krosna. – Łącznica Jedlicze-Szebnie może przynieść korzyści gospodarcze, bo w Jedliczu powstaje nowoczesna instalacja do produkcji bioetanolu nowej generacji.
Nowe tory zostaną zbudowane między liniami kolejowymi nr 106 i 108. Pierwsza z nich łączy Rzeszów z Jasłem, a druga: Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko.
Obecnie z z Krosna do Rzeszowa nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Trzeba przesiąść się na dworcu w Jaśle. Podróż trwa 2 godziny i 10 minut. To za długo i ludzie wolą dojechać samochodem, co zajmuje godzinę. Albo autobusem, który jedzie półtorej godziny. Dlatego też niewielu podróżnych wybiera pociąg.
Druga sprawa, która utrudnia podróż koleją na trasie Krosno – Rzeszów jest taka, że teraz obsługa kolejowa zmuszona jest przestawiać w Jaśle w odwrotnym kierunku lokomotywy i szynobusy. Zmiana czoła pociągu jest uciążliwa i przez to czas przejazdu wydłuża się.
Inwestycja kosztować będzie 280 mln zł
Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych obejmuje budowę nowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze-Szebnie o długości blisko 3,4 km. Planowane tory połączą linie kolejowe: 106 Rzeszów – Jasło (między przystankami osobowymi Szebnie i Wojaszówka) oraz 108 stróże – Krościenko (przed przystankiem osobowym Jedlicze Męcinka). W planach jest także budowa przystanku o roboczej nazwie Moderówka. Ponadto na nowej trasie powstanie siedem obiektów inżynieryjnych. W tym tunel o długości blisko 500 m i dwa przejazdy kolejowo-drogowe.
Na trasie z Rzeszowa do Krosna pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 100 km/h, a towarowe 80 km/h. Szacowana wartość projektu – blisko 280 mln zł.
Na razie inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ma gotowy projekt budowlany, jak też pozwolenie wodnoprawne i decyzje środowiskową.
Efektem budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie będą szybsze i łatwiejsze podróże z Rzeszowa do Krosna i dalej w Bieszczady. Czas przejazdu między Krosnem a stolicą województwa podkarpackiego w ruchu regionalnym skróci się o ponad pół godziny i wyniesie około 80 minut.