250 mln zł dofinansowania z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych otrzyma Rzeszów na kontynuację budowy północnej obwodnicy miasta. Połączenie ulic Warszawskiej i Krakowskiej będzie mieć 6,5 kilometra. Całość inwestycji to koszt 300 mln zł.
– To jest znakomity moment dla naszego miasta. Dzięki otrzymanemu dziś wsparciu – 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych będziemy mogli wybudować strategiczne połączenie drogowe na północy miasta, pomiędzy ulicą Warszawską, która już dziś jest świetnie skomunikowana z autostradą A4 a rzeszowską strefą przemysłową Dworzysko i ul. Krakowską – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
6,5 kilometra z Warszawskiej na Krakowską
Dzięki tej inwestycji w Rzeszowie ma zrobić się „luźniej”. Długa na 6,5 kilometra trasa, ma połączyć ul. Warszawską z ul. Krakowską i odciążyć z ruchu osiedla Pobitno i Załęże.
Będzie się składać z trzech odcinków, z czego dwa są już gotowe. Pierwszy, wraz z mostem im. Tadeusza Mazowieckiego, połączył ul. Rzecha z Lubelską. Drugi to droga pomiędzy ul. Lubelską a Warszawską. Pozostał ostatni odcinek, którym dojedziemy aż do ul. Krakowskiej.
Trasa będzie rozpoczynać się wiaduktem prowadzącym nad ul. Warszawską i torami kolejowymi. Będzie on miał ponad 300 metrów długości. Dalej droga poprowadzi na zachód aż do strefy przemysłowej Dworzysko, tam skręci na południe i dojdzie do ul. Krakowskiej. Obwodnica umożliwi dogodny dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S-19.
– Bardzo cieszę się, że nasze argumenty o tym, jak ważną rolę obecnie odgrywa Rzeszów i jaką będzie odgrywał w przyszłości jako hub gospodarczy dla odbudowy Ukrainy, znalazły uznanie i odzwierciedlenie w tak dużej dotacji. Budowa tej drogi lepiej skomunikuje strefę przemysłową i da możliwość jej intensywnej rozbudowy – dodał Konrad Fijołek.
Północna obwodnica częściowo poza Rzeszowem
Pierwotnie droga łącząca ulice Warszawską i Krakowską miała prowadzić w granicach Rzeszowa. Koncepcję zmieniono po licznych protestach mieszkańców osiedli Baranówka i Miłocin. Łącznik przesunięto w kierunku północnym, częściowo na teren gm. Świlcza. Dlatego też oprócz władz miasta w powstanie północnej obwodnicy zaangażowały się też władze województwa podkarpackiego.
– Z pieniędzy miasta i województwa sfinansowany zostanie program funkcjonalno-użytkowy, czyli szczegółowe założenia przyszłej inwestycji. PFU opracuje firma Sweco Polska z Poznania, która zwyciężyła w rozstrzygniętym w czwartek, 5 października 2023 r., przetargu. Koszt opracowania tego dokumentu to ponad 2,4 mln zł. Program fukcjonalno-użytowy będzie gotowy za osiem miesięcy. Kolejnym krokiem będzie przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje drogę od ul. Warszawskiej do Krakowskiej – poinformował nas Artur Gernand z Kancelarii Preydenta Rzeszowa.