Przywrócenie historycznego piękna w połączeniu z nowoczesnością i podniesienie standardu obsługi podróżnych – to główne cele zakończonej właśnie przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. Z odnowionego dworca korzystają już pierwsi podróżni.
– Przebudowany dzięki środkom europejskim dworzec Stalowa Wola Rozwadów to przykład tego, jak Unia Europejska wspiera rozwój zrównoważanego transportu, jednocześnie chroniąc dziedzictwo historyczne. Gratulujemy realizacji tak wspaniałej inwestycji łączącej zachowanie pamięci historycznej z nowoczesnością. Zmodernizowany dworzec zwiększy wygodę podróżowania i zachęci mieszkańców Stalowej Woli do wybrania ekologicznego środka transportu, jakim jest pociąg – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Dworzec w Rozwadowie odzyskał historyczne piękno
– Wybudowany pod koniec XIX w. dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie odzyskał historyczne piękno i ponownie służy mieszkańcom. To kolejny dworzec w województwie podkarpackim, który udostępniliśmy podróżnym w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych – od 2020 r. podróżni mogą korzystać z nowego dworca Sędziszów Małopolski, a w 2021 otworzyliśmy nowy dworzec Czarna Tarnowska i zmodernizowany obiekt w Radymnie – mówi dr Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.
– Historia dworca w Rozwadowie zaczyna się w końcu XIX w. 30 października 1887 r. otwarto linię kolejową na trasie z Dębicy do Rozwadowa, z odgałęzieniem do Nadbrzezia. Dla potrzeb obsługi pasażerskiej wzniesiony został w tym czasie okazały budynek dworca kolejowego z dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 r. Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno-zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej – czytamy na stronie PKP.
Dziś dworzec Stalowa Wola Rozwadów stanowi jeden budynek, który przeszedł kompleksową przebudowę z zachowaniem jego walorów historycznych. Renowacji poddana została m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi.
Metamorfozę przeszła również przestrzeń obsługi podróżnych. Poczekalnia mieści się na parterze północnej części budynku. Znajdują się w niej ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Znalazły się tu także kasy biletowe, toalety oraz niewielki lokal komercyjny.
Tuż nad strefą obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.
Dzięki przebudowie dworca wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzących z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.