Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

niedz. 3 marca 2024

Nadal odczuwasz skutki COVID-19? Ten program jest dla Ciebie

Fot. Pixabay

„8 tygodni do zdrowia po COVID-19” – program edukacyjno-treningowy od NFZ, nadal jest potrzebny. COVID-19 bowiem nie zniknął chociaż niewiele się o nim już mówi. Na dodatek pozostawił swój ślad w naszym zdrowiu.

Rafał Śliż, rzecznik prasowy podkarpackiego NFZ
– Żeby skorzystać z programu wystarczy wejść na stronę akademia.nfz.gov.pl – mówi Rafał Śliż, rzecznik prasowy podkarpackiego NFZ. (Fot. Archiwum)

– Nawet jeśli COVID-19 nie jest obecnie tematem numer 1, to powrót do zdrowia po COVID-19 jest tym, z czym zmaga się nadal wiele osób. Taki powrót może trwać nawet kilka miesięcy, gdyż spowodowany jest ogromnym obciążeniem organizmu i uciążliwymi skutkami przebytej choroby. Do najczęstszych należy zmęczenie, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, duszność, zaburzenia smaku i węchu, zaburzenia pamięci – mówi Rafał Śliż, rzecznik prasowy Podkarpackiego NFZ.

Co czwarty Polak ma zdiagnozowane nadciśnienie tętnicze, co piąty astmę lub alergię, co dziesiąty depresję, a co czternasty cukrzycę. Osoby z tymi schorzeniami przechodziły znacznie ciężej COVID-19. W wyniku pandemii wzrosła liczba osób z depresją oraz liczba osób z zaburzeniami lękowymi.

NFZ oferuje

8 tygodni do zdrowia po COVID-19 to 8 filmów ze wskazówkami i poradami ekspertów oraz 8 programów treningowych zawierających gotowe zestawy ćwiczeń i zalecenia na kolejny, cały tydzień. Co można zyskać? Poprawić jakość życia, mieć lepsze wyniki badań, poprawić wydolność i kondycję, odbudować odporność.

„8 tygodni…” to program: opracowany przez profesjonalnych trenerów, bezpłatny , dostępny, kiedy chcesz, oferujący wsparcie fizjoterapeuty, lekarza, psychologa i dietetyka.

Kto na Podkarpaciu może potrzebować takiej pomocy?

Jeśli chorowałaś/chorowałeś na COVID-19, aktywność fizyczna wspomaga organizm w walce z już istniejącymi chorobami, zwiększa jego odporność, przyczynia się do zmniejszenia nasilenia lęku, ryzyka depresji, poprawia nastrój, jakość snu. Treningi w ramach programu „8 tygodni do zdrowia po COVID-19” pomogą odwrócić niekorzystne następstwa zakażenia koronawirusem. Jeśli nie chorowałaś/chorowałeś na COVID-19, program pomoże poprawić pamięć i koncentrację oraz techniki oddychania, wpłynie też pozytywnie na ogólne samopoczucie.

Tysiące mieszkańców może wymagać wsparcia

NFZ sprawdził ile osób w całym 2023 korzystało z pomocy gabinetów fizjoterapeutycznych z powodów związanych z chorobami układu oddechowego. To częsta przypadłość powstała po zachorowaniu na COVID-19, która dotknęła prawie 1000 mieszkańców Podkarpacia.

– Ponadto ponad 8,5 tys. mieszkańców naszego województwa skarżyło się w ubiegłym roku na duszności zaburzające oddychanie w takim stopniu, że konieczna była wizyta u lekarza. Ta przypadłość utrudnia poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności, a jednocześnie cały czas istnieje przecież potrzeba ruchu. Jak to pogodzić? – Korzystając z pomocy specjalistów – zachęca Rafał Śliż.

Pod okiem specjalistów

W programie powrotu do zdrowia i odzyskania formy po chorobie będą towarzyszyć lekarze, fizjoterapeuta, trenerzy, psycholog oraz dietetyk. Każdy z nich podpowie jak możemy zwiększyć efektywność działań.

Lekarz opowie jak zmniejszyć objawy zespołu przewlekłego zmęczenia? Jak ćwiczyć w cukrzycy? Czy treningiem można poprawić odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na COVID-19? Jak można poprawić koncentrację i pamięć?

Fizjoterapeuta przedstawi prawidłową technikę wykonywanych ćwiczeń, poda wskazówki jak dbać o kręgosłup i stawy oraz jak unikać siedzącego trybu życia.

Trenerzy przeprowadzą treningi o różnym natężeniu, dzięki którym poczujemy się lepiej.

Psycholog wytłumaczy m.in. jaki wpływ na zdrowie ma prawidłowy oddech? Skąd czerpać wewnętrzną motywację? Jak pracować nad koncentracją i skupieniem? Jak wzmacniać więzi rodzinne?

Dietetyk przedstawi sposoby komponowania prawidłowych posiłków, aby organizm mógł się zregenerować po przebyciu COVID-19.

Do ćwiczeń będziemy potrzebować:

Wygodnych butów i stroju, wody oraz ręcznika, maty do ćwiczeń. Zamiast maty można użyć grubego koca – zwróć uwagę na to, aby nie ślizgał się po podłodze, najlepiej położyć go na dywanie, hantli (obciążenie dostosowane do możliwości). Jeżeli nie posiadasz hantli można je zastąpić butelkami z wodą o odpowiednim dla siebie obciążeniu.

Co zrobić, żeby zacząć?

Przed rozpoczęciem treningów odpowiedz na 7 prostych pytań z kwestionariusza PARQ. Jeśli odpowiesz na wszystkie pytania „NIE”, możesz bezpiecznie rozpocząć program treningowy. Jeżeli co najmniej jedna odpowiedź jest twierdząca – TAK, skontaktuj się ze swoim lekarzem prowadzącym, aby określił ryzyko podjęcia aktywności fizycznej. Nie martw się, przeciwwskazań do ruchu jest niezwykle mało.

Zacznij od filmu wprowadzającego. Linki do filmów dostępne są również na kanale YouTube Akademia NFZ.

– Ćwicz z nami na zdrowie! Już po dwóch miesiącach zobaczymy pierwsze oznaki poprawy – zachęca rzecznik.

Więcej szczegołów i informacji znajdziesz tutaj

Udostępnij

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2008 – 2024 – supernowosci24.pl Gravamen Media sp. z o.o. Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin