Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pon. 13 maja 2024

Wielkie wyzwania na budowie podkarpackiego odcinka S19 Babica – Jawornik

Zróżnicowany teren stanowi wyzwanie pod względem posadowienia estakad. Na tym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, a najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość – 42,5 metrów. (Fot. GDDKiA)

S19 od węzła Babica do Jawornika jest jednym z ciekawszych odcinków drogi ekspresowej aktualnie powstającym na Podkarpaciu. Warto wspomnieć, że 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady, a to z kolei stanowi wyzwania dla wykonawcy.

Najbardziej spektakularne rejony prac to właśnie miejsca, gdzie powstają estakady ES-22, ES-24 i mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości ES-26. Aktualnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór.

Ze względu na ukształtowanie terenu drogi te przypominają serpentyny. Różnica poziomów tych dróg przy estakadzie ES-26 sięga 120 metrów. Tak duże utrudnienia terenowe wymuszają na dostawcach mieszanki betonu cementowego zupełnie innej logistyki niż zazwyczaj.

Spadki dróg technologicznych sięgające 15% powodują, że betonowozy (tzw. gruszki) nie mogą transportować pełnych ładunków. Ładowność „gruszek” nie przekracza 80% swoich nominalnych możliwości.

Zróżnicowany teren stanowi także wyzwanie pod względem posadowienia estakad. Na tym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, a najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość – 42,5 metrów.

Ze względu na ukształtowanie terenu, drogi dojazdowe przypominają serpentyny. (Fot. GDDKiA)

Co się dzieje na budowie?

Aktualnie na budowie kontynuowane są prace związane z wykonywaniem wykopów i nasypów. Wykonywany był geomaterac na kolumnach betonowych (FDC) stanowiących wzmocnienie podłoża pod nasyp bezpośrednio za estakadą ES13, która stanowić będzie przeprawę S19 nad rzeką Wisłok oraz drogą powiatowa w miejscowości Wyżne. Kontynuowano także zbrojenie i betonowanie fundamentów oraz podpór obiektu. Usuwane są kolizje wodociągowe i teletechniczne. Trwają prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów pod estakady oraz wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory. 

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Udostępnij

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin