Na placu budowy drogi ekspresowej S19, między Rzeszowem a Babicą, trwa montaż maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. Karpatka złożona jest już w 65 proc. – Za nami ważny punkt w budowie maszyny – montaż tarczy skrawającej ważącej 400 ton! – poinformowała GDDKiA.
Po wyzwaniu, jakim był transport Karpatki – taką nazwę dla maszyny, która ma wydrążyć tunel na S19 wybrali w głosowaniu internauci – nadszedł czas na jej montaż. Wykorzystywane są do tego dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t, które przenoszą elementy Karpatki. Teraz oba wykorzystano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej.
– To ważny dla nas moment. Jest to jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane nt. samej maszyny – mówi Antonio de Barba, kierownik budowy tunelu na podkarpackim odcinku S19.
Karpatka będzie drążyć 65 milimetrów na minutę
Karpatka ma średnicę15,16 metra, a jej całkowita masa wynosi – 4 367 ton. Żeby sprostać zadaniu w potężnej maszynie zainstalowanych jest 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton.
- PRZECZYTAJ TEŻ: Na S19 między Lublinem a Rzeszowem działają wszystkie MOP-y
Prędkość wiercenia tunelu na podkarpackim odcinku trasy S19 wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy. Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.
To pierwszy drogowy tunel na Podkarpaciu. Będzie miał ponad 2 kilometry
– Kolejnym krokiem w składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale br., a zakończy w II połowie 2025 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad.
Tunel w Babicy ma mieć 2255 metrów długości. Składał się będzie z dwóch naw, każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.