Na 10-kilometrowym odcinku ekspresówki S19 Rzeszów Południe – Babica, w miejscowości Lutoryż, trwa budowa estakady. Powstaje według nowoczesnej technologii i polega na nasuwaniu podłużnym, przy pomocy dziobu montażowego montowanego do pierwszego segmentu konstrukcji przęsła. Obiekt powinien być gotowy w 2025 r.
Estakada ES-7 w Lutoryżu przeprowadzi drogę ekspresową S19 nad dojazdem do przyszłego Miejsca Obsługi Podróżnych w tej miejscowości, przejściem dla średnich zwierząt, ciekiem wodnym oraz dodatkowymi jezdniami.
Ten obiekt znajduje się na terenie silnie zróżnicowanym. Różnice w rejonie estakady wynoszą od 234 do 248 m n.p.m. Budowa tej konstrukcji odbywa się bez zastosowania podpór tymczasowych pomiędzy podporami stałymi.
Konstrukcja przęsła będzie montowana odcinkowo na stanowiskach nasuwni (niezależnie dla obu nitek) zlokalizowanych na nasypie. Następnie będzie nasuwana przy pomocy urządzenia trakcyjnego. Po wykonaniu wszystkich segmentów obiekt zostanie doprężony kablami zewnętrznymi.
Długość całkowita estakady (płyty pomostu) to 332 metry jezdni lewej i 331 m jezdni prawej. Szerokość jezdni to dwa razy po 3,5 m, pas awaryjny będzie miał 2,5 m. Szerokość całkowita obu jezdni (lewej i prawej) wyniesie 13,5 m.
– Aktualnie w obiekcie ES-7 wykonane są wszystkie podpory pośrednie oraz podpory skrajne w zakresie pierwszego etapu do poziomu ław podłożyskowych – informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Do wykonania podpór wykorzystano 534 tony stali zbrojeniowej, 1640 m sześc. betonu na fundamenty i 1650 m sześc. betonu na podpory.
Tunel w Babicy, sześć estakad i lądowiska dla śmigłowców
W ramach budowy odcinka drogi S19 Rzeszów Południe – Babica powstanie węzeł typu trąbka w Babicy zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 i drogi wojewódzkiej nr 988.
Powstanie tam tunel o długości 2,2 km, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu drogi krajowej nr 19 i trzy przejścia dla zwierząt. W planach są też pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Odcinek od węzła Rzeszów Południe do Babicy buduje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Wartość inwestycji to 2,23 mld zł