Najwięcej, bo aż 6 statuetek Polskich Nagród Filmowych Orły, zdobył realizowany w naszym regionie „Kos”. Wyróżniono także nagrywany na Podkarpaciu „1670”, który zwyciężył w kategorii „najlepszy filmowy serial fabularny”.
„Najlepsza drugoplanowa rola kobieca” (Agnieszka Grochowska), „najlepszy dźwięk” (Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień), „najlepsza charakteryzacja” (Aneta Brzozowska), „najlepsze kostiumy” (Dorota Roqueplo), „najlepszy scenariusz” (Michał A. Zieliński) i „najlepsza reżyseria” (Paweł Maślona)… W tych właśnie kategoriach triumfował „Kos”. Był on niekwestionowanym faworytem już na etapie nominacji. Zdobył ich najwięcej, bo aż 16! Przełożyły się one na 6 statuetek.
Zdjęcia do obsypanej nagrodami produkcji, powstawały m.in. w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, Nowej Dębie oraz Wilczej Woli. Film zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Podkarpackiego w ramach Podkarpackiego Regionalnego Funduszu Filmowego.
O czym jest „Kos”?
Wiosna 1794 r., w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko (Jacek Braciak), który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo (Jason Mitchell). Tropem Kościuszki wraz z listem gończym podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin (Robert Więckiewicz), który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.
W tym samym czasie młody chłop, Ignac (Bartosz Bielenia), szlachecki bękart, marzy o nadaniu herbu i majątku przez swojego nieprawego rodzica, Duchnowskiego (Andrzej Seweryn), który tuż przed śmiercią uwzględnia go w testamencie. Gdy ojciec umiera, chłopak musi uciekać przed swoim przyrodnim bratem, Stanisławem (Piotr Pacek), który nie chce dopuścić do realizacji ojcowskiej woli.
Ignac kradnie testament i ma tylko dwa dni, aby stawić się z nim przed sądem i udowodnić swój tytuł szlachecki. W trakcie ucieczki Ignac spotyka na swojej drodze Domingo, a między mężczyznami tworzy się silna więź porozumienia, mimo że obaj nie znają nawzajem swojego języka.
- POLECAMY: Mały Rycerz z… naszych stron
Razem trafiają do dworku Pułkownikowej (Agnieszka Grochowska), gdzie Kościuszko ukrywa się, czekając na negocjacje z magnatami. Kos jest nieufny wobec Ignaca i trzyma go w areszcie, jednak w decydującym momencie to właśnie w rękach niepozornego szlacheckiego bękarta będą leżały losy powstania.
Gdy nadejdzie chwila próby, Ignac będzie musiał wybrać – czy dalej podążać za swoim herbowym marzeniem i dziedzictwem ojca, czy też przyłączyć się do „Kosa” Kościuszki i walczyć z nim o najwyższą stawkę.
„1670” najlepszym filmowym serialem fabularnym
Doceniono także obraz „1670”. Obraz a z Bartłomiejem Topą w roli głównej zdobył Orła w kategorii „najlepszy filmowy serial fabularny”.
Produkcja powstawała m.in. w kolbuszowskim skansenie oraz w Zespole Cerkiewnym w Radrużu.
Akcja serialu toczy się w tytułowym roku 1670. Głównym bohaterem komedii jest Jan Paweł Adamczewski. To głowa rodziny szlacheckiej, właściciel „mniejszej połowy” wsi Adamczycha, którego marzeniem jest zostanie najsłynniejszym Janem Pawłem w historii Polski…
Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2024
- najlepszy film: „Zielona Granica”, reżyseria: Agnieszka Holland
- najlepsza reżyseria: Paweł Maślona za film „Kos”
- najlepszy scenariusz: Michał A. Zieliński za film „Kos”
- Orzeł za osiągnięcia życia: Agnieszka Holland
- najlepsza główna rola kobieca: Magdalena Cielecka za film „Lęk”
- najlepsza główna rola męska: Eryk Kulm jr za film „Filip”
- najlepsze zdjęcia: Michał Sobociński za film „Filip”
- najlepsza muzyka: Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film „Chłopi”
- najlepszy filmowy serial fabularny: „1670”, reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
- najlepszy montaż: Nikodem Chabior za film „Filip”
- najlepsza scenografia: Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film „Filip”
- najlepszy film europejski: „W trójkącie” („Triangle of Sadness”), reż. Ruben Ostlund
- nagroda publiczności: „Chłopi”, reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
- najlepszy film dokumentalny: „Pianoforte”, reż. Jakub Piątek
- najlepsze kostiumy: Dorota Roqueplo za film „Kos”
- najlepsza charakteryzacja: Aneta Brzozowska za film „Kos”
- najlepszy dźwięk: Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film „Kos”
- najlepsza drugoplanowa rola męska: Tomasz Schuchardt za film „Doppelgänger. Sobowtór”
- najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Agnieszka Grochowska za film „Kos”
- odkrycie roku: Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu „Tyle co nic”