REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

pt. 5 lipca 2024

Od 1 kwietnia za darmo autobusem po Jarosławiu. Dębica próbowała, Rzeszowa na to nie stać

Autobus rzeszowskiego MPK na ul. Lwowskiej w Rzeszowie
W Rzeszowie w dużej części z bezpłatnych przejazdów korzystają uczniowie szkół podstawowych i średnich oraz seniorzy. Jarosław poszedł jeszcze dalej i od 1 kwietnia wprowadza darmową komunikację dla swoich mieszkańców (Fot. Wit Hadło)

Od 1 kwietnia wszyscy mieszkańcy Jarosławia będą mogli jeździć po mieście za darmo miejskimi autobusami. Będzie to możliwe dzięki przeprowadzeniu szeregu zmian w funkcjonowaniu samorządowych spółek, w tym połączeniu dwóch: Miejskiego Zakładu Komunikacji z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, co spowodowało ograniczenie kosztów ich działalności. To pierwsze miasto w naszym regionie, które przygotowało takie udogodnienie dla swoich mieszkańców.

Z darmowych przejazdów komunikacją miejską będzie można skorzystać na podstawie Jarosławskiej Karty Miejskiej i regulaminu tej karty zgodnie z zarządzeniem burmistrza miasta z 11 marca br. Bezpłatne przejazdy będą możliwe nawet podczas ferii i wakacji, gdy uczniowie rzadziej korzystają z autobusów, bo mają wolne od nauki i frekwencja w komunikacji jest niewielka. Jak zapewnia burmistrz Jarosławia, bezpłatna komunikacja jest wprowadzona bezterminowo.

– Nie wszyscy wiedzą, że transport publiczny jak wiele innych sfer działalności samorządu, nie był nigdy finansowany ze  sprzedaży biletów, lecz z dotacji miejskiej, jako zadanie własne gminy – mówi Waldemar Paluch, burmistrz Jarosławia. – W różnych latach było to od 80 do 90 procent kosztów. Wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu miejskich spółek i odpowiedni sposób zarządzania pozwolą nam wprowadzić bezpłatną komunikację dla jarosławian – dodaje.

Sposób na zmniejszenie korków w mieście 

– Czy miasto i MZK Jarosław poniosą straty z tytułu darmowych przewozów pasażerów, bo przecież paliwo kosztuje, kierowcy muszą otrzymać wynagrodzenia? Ile miasto musi dopłacić z własnego budżetu do bezpłatnej komunikacji  – pytamy.

– Bezpłatna komunikacja miejska jest wprowadzana dla dobra mieszkańców, nie może więc być traktowana jako strata dla miasta – wyjaśnia burmistrz Jarosławia. – Pozytywne zmiany dotyczące działalności miejskich spółek wygenerowały oszczędności i pozwoliły na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji. 

O tym, że od początku kwietnia będzie  można jeździć na wszystkich siedmiu autobusowych liniach za darmo zdecydował burmistrz Waldemar Paluch, który odpowiedni wniosek złożył do Rady Miasta w Jarosławiu 

Miasto Jarosław zakupiło ze środków norweskich dla MKS-u pierwszy elektryczny autobus, który będzie podobnie jak dotychczasowe 13 pojazdów (napędzanych tradycyjnie paliwem), woził pasażerów po mieście. Od 1 kwietnia już za darmo. (Fot. UM Jarosław)

W Dębicy się nie udało 

Pierwszym miastem na Podkarpaciu, w którym wszyscy mieszkańcy miasta mieli jeździć za darmo miejskimi autobusami była Dębica. Niestety, bez powodzenia. Dębicki MKS nie wprowadził bezpłatnych przejazdów, bo sąd administracyjny uchylił uchwałę na ten temat. Jeszcze jesienią 2022 r. radni miejscy z klubu PiS zaproponowali, żeby  od stycznia 2023 roku można było jeździć w Dębicy za darmo autobusami MKS. Jednak jak informowaliśmy 12 czerwca ub. roku, to sama dyrekcja MKS zaskarżyła uchwałę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego i bezpłatnych przejazdów nie wprowadzono, bo uchwała zawierała mniejsze i większe braki, a wadliwe przepisy nie mogły wejść w życie. 

W Rzeszowie za darmo tylko uczniowie i seniorzy 

W stolicy Podkarpacia nie ma bezpłatnej komunikacji dla wszystkich jej mieszkańców.

– Nie mamy takich planów – mówił jakieś pół roku temu Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa, zapytany przez nas o możliwość wprowadzenia darmowej komunikacji.

– Koszt przewozu pasażerów za darmo byłby ogromny. Za to, że ktoś jeździ za darmo, ktoś inny musi zapłacić. Oczywiście z podatków wszystkich mieszkańców Rzeszowa. Z budżetu miasta trzeba byłoby wydać na ten cel kilkadziesiąt milionów złotych. Gdybyśmy to zrobili to kosztem inwestycji, na które już by nie starczyło pieniędzy – przekonywał wówczas.

– Gdyby w Rzeszowie wprowadzono bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszańców, to budżet miasta musiałby nam rocznie pokrywać straty w wysokości 100 mln zł. Jeśli ktoś jeździ bezpłatnie, to nie znaczy, że przewoźnik robi to za darmo, ktoś musi przekazać na ten cel pieniądze. Niestety, są to olbrzymie środki, nie do udźwignięcia przez miasto – usłyszeliśmy we wrześniu ubiegłego roku od Anny Kowalskiej, dyrektorki Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Od tamtej pory wiele, żeby nie powiedzieć nic, w tej kwestii się nie zmieniło. W stolicy Podkarpacia funkcjonuje jednak inne rozwiązanie.

– W Rzeszowie w dużej części z bezpłatnych przejazdów korzystają uczniowie szkół podstawowych i średnich oraz seniorzy – poinformował nas Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Miasta Rzeszowa. 

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin