Nowa, północna obwodnica Rzeszowa będzie rozpoczynała się u zbiegu ulic Warszawskiej i Krogulskiego. Tam wybudowany zostanie ponad 300-metrowy wiadukt, który będzie przebiegał nie tylko nad ulicą Warszawską, ale także nad torami kolejowymi. Budowa tej drogi będzie kosztowała 300 mln zł, z czego jak informuje prezydent Rzeszowa, właśnie udało się pozyskać aż 250 mln zł dofinansowania. Obwodnica ma być gotowa w 2027 roku.
– Budowa obwodnicy północnej Rzeszowa będzie największym zadaniem drogowym w historii Rzeszowa – mówił podczas czwartkowej konferencji prasowej Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. – Prace nad programem funkcjonalno-użytkowym dla tego potężnego zadania są już na finiszu i zakończą się tegoroczną wiosną.
Większa inwestycja niż most im. Mazowieckiego
Dotąd największą z inwestycji drogowych Rzeszowa była budowa mostu im. Tadeusza Mazowieckiego wraz z drogami do niego prowadzącymi. Jak przekonują władze Rzeszowa, teraz będzie realizowana inwestycja, obwodnica północna, równie duża, o ile nie większa. Chodzi o budowę Wisłokostrady, która kosztuje 170 mln zł. Ta droga połączy al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i dalej z drogą ekspresową S19. Natomiast obwodnica północna będzie największym przedsięwzięciem drogowym Rzeszowa, bo będzie kosztowała aż 300 mln zł.
Obwodnica północna, w ramach której nad ul. Warszawską powstanie 300-metrowy wiadukt, będzie skierowana do ul. Miłocińskiej, gdzie powstanie rondo.
Droga nie rozdzieli dwóch osiedli
– I tu ważna sprawa- powiedział prezydent Rzeszowa. – Obiecywaliśmy mieszkańcom osiedli Baranówka i Miłocin, że ta nowa droga nie zostanie poprowadzona tak, że rozdzieli te dwa osiedla. I słowa dotrzymujemy – dodał.
Droga obwodowa od nowego ronda zostanie poprowadzona wzdłuż torów kolejowych, omijając osiedla – tłumaczy Konrad Fijołek. – Następnie nowa droga dojdzie do strefy Dworzysko.
Ta inwestycja będzie bardzo ważna dla strefy, w której powstają kolejne obiekty przemysłowe. Obecnie Dworzysko jest skomunikowane ulicą Chmury, dość mocno obciążoną. Obwodnica da strefie oddech komunikacyjny. Będzie alternatywnym połączeniem, domykającym układ dróg na północy miasta.
Nie poszerzanie dróg, a budowa tras alternatywnych
Jak informuje Fijołek, dziś w Rzeszowie samorząd nie stawia już na takie rozwiązania jak kolejne poszerzanie istniejących już dróg. Aby usprawnić ruch w mieście, budowane są drogi alternatywne – takie jak właśnie obwodnica północna czy też realizowane już Wisłokostrada i droga połączy osiedla Kotuli i Staroniwa. Takim alternatywnym połączeniem będzie też nowa droga pomiędzy al. Armii Krajowej i ul. Wieniawskiego. Na budowę tej trasy ogłoszono już przetarg i niedługo będą otwierane oferty.
Połączenie ul. Warszawskiej ze strefą Dworzysko w ramach obwodnicy północnej Rzeszowa i dalej z ul. Krakowską będzie miało ok. 6 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa, po dwa pasy w każdym kierunku, z chodnikami, ścieżkami rowerowymi po obu jej stronach, zatokami autobusowymi. Przetarg na dokumentację i budowę zostanie ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Nowa droga obwodowa północna będzie przejezdna w 2027 roku.