Kierowca z Rzeszowa poczuł się oszukany przez parkomat przy ul. Szopena. Wrzucił 4 zł, zobaczył komunikat „Parkomat Nieczynny – proszę skorzystać z innego automatu.”
Sytuacja miała miejsce w miniony piątek w Rzeszowie. Nasz Czytelnik poczuł się oszukany. Choć wpłacił w sumie 4 złote za zaparkowanie samochodu przy ul. Szopena, to nie miał pewności, czy ta jego wpłata została zarejestrowania. Bał się, że z tego powodu może dostać mandat, bo nie dostał biletu parkingowego. Przeczytał bowiem na ekranie napis, który go zdenerwował: „Parkomat Nieczynny – proszę skorzystać z innego automatu. Przepraszamy”.
Czy to jakiś żart? Czy ktoś zhakował parkomat?
Choć pojawiło się słowo „Przepraszam”, jak stwierdził nasz Czytelnik to nawet było miłe, to już niemiłe było to, jak został potraktowany przez maszynę. Automat bowiem nie zwrócił 4 zł. Kierowca jak nam przekazał nie wiedział, co ma zrobić.
– Czy to jakiś żart? Czy ktoś zhakował parkomat? – pyta.
Nawet porozglądał się czy nie ma w pobliżu ukrytej kamery. Nie zauważył jej i odjechał, bo spodziewał się, że przyjdzie pan i nałoży na niego wysoki mandat.
W tej sprawie skontaktowaliśmy się z Arturem Gernandem z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. Po uzyskaniu informacji w Miejskiej Administracji Targowisk i Parkingów przekazał nam, że kierowca, który nie otrzymał z parkometru biletu parkingowego za wniesioną opłatę, powinien zadzwonić na numer telefonu. Chodzi o ten umieszczony na naklejce umieszczonej na automacie, do którego wrzucał monety.
Awaria parkomatu w Rzeszowie z powodu… braku papieru
– W systemie wszystko zostało zapisane – poinformował nas rzecznik prezydenta. – Kierowca wrzucił dwie monety po 2 zł i dzięki temu miał opłaconą niecałą godzinę parkowania. Zostało to uwzględnione, mimo że nie otrzymał potwierdzenia w postaci paragonu.
Za godzinę parkowania od stycznia 2023 r. w Rzeszowie trzeba zapłacić 5 zł. Skoro w tym przypadku to było 4 zł, to właściciel pojazdu miał zapłacony postój auta dokładnie od godziny 8.24 i 23 sekundy do godz. 9.12 i 20 sekund.
– Zabrało papieru w parkomacie i dlatego paragon nie został wydany. Wystarczyło zadzwonić na numer telefonu MATiP-u i zgłosić sprawę awarii. Pracownik przyjechałby i szybko wstawiłby brakujący papier. Ale i tak kierowca nie musiał się obawiać, że nałożony na niego zostanie mandat za brak paragonu, bo opłata została wniesiona i wpisana w systemie płatnego parkowania – wyjaśnia Artur Gernand.
Kierowcy: wyświetlajcie rzeczowe komunikaty
Pytamy więc przedstawiciela rzeszowskiego ratusza, dlaczego parkomat przy ul. Szopena nie wyświetlał komunikatu, że jest on nieczynny. Zdaniem kierowcy, powinna być taka informacja na ekranie parkomatu i automat do momentu naprawy nie powinien pobierać płatności. Czy tak trudno zamieścić taki komunikat na ekranie parkomatu?
Od Artura Gernanda słyszymy, że awarie mogą być różne, nie tylko może zabraknąć papieru. Dlatego musiałoby być przygotowanych wiele różnych wersji komunikatów, a to jest trudne do przeprowadzenia.
– Jedynym więc wyjściem dla kierowcy jest zadzwonienie na numer Centrum Obsługi Strefy Płatnego Parkowania – próbuje przekonywać rzecznik. – To tak jak jest jakiś problem z kartą bankomatową, to wtedy dzwonimy do banku na podany numer telefonu.
_____
Moim zdaniem
Tylko, czy tak trudno w XXI wieku wprowadzić do parkometru kilku komunikatów, które informowałyby kierowcę w jakiej został postawiony sytuacji. Gdy kierowca zapłaci te kilka złotych za postój swojego auta, a nie dostanie potwierdzenia w postaci biletu parkingowego, to może być przecież zdenerwowany. Dzwonienie to ostania myśl jak może pojawić się w jego głowie. Wrzucił bowiem bilon, a maszyna wyświetliła mu napis: „Parkomat Nieczynny – proszę skorzystać z innego automatu. Przepraszamy”.
Tylko, że te słowa mogły doprowadzić kierowcę do nerwicy. – Wpłaciłem pieniądze do maszyny, ale mogę być ukarany bo była awaria. Jaką mam pewność, że ta moja opłata będzie uznana? – może zapytać właściciel auta. – Czy mam kolejne 4 czy 5 zł wrzucać do innego automatu? A co jak ten też będzie zepsuty? Może to sposób na mnożenie dochodów przez miasto i pozyskiwanie zamiast 5 zł aż 15 zł za to samo godzinne parkowanie? – pyta Czytelnik.
Tak na sam koniec. Ten numer telefonu polecany przez MATiP w przypadku awarii parkometru to: 17 748 25 90 (Centrum Obsługi Strefy Płatnego Parkowania).
_____
Masz dla nas wiadomość? Chcesz podzielić się jakimś tematem? Potrzebujesz pomocy lub interwencji dziennikarzy? Skontaktuj się z nami: alarm@supernowosci24.pl.