REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

wt. 11 listopada 2025

Karpatka wydrążyła 121 m tunelu w Babicy

Stopniowo, zgodnie z planem, gigantyczna maszyna TBM Karpatka drąży tunel w Babicy w ramach odcinka drogi S19. Od 11 lipca do  końca ub. tygodnia wykonano 121 metrów tunelu. (Fot. GDDKiA)

Od trzech miesięcy, codziennie pod wzgórzem Grochowiczna w Babicy, na odcinku drogi S19, drążony jest tunel. Cały obiekt o długości ponad 2,2 km ma być gotowy za około 18 miesięcy, czyli w styczniu 2026 roku. Ile metrów od 11 lipca br. wydrążono tunelu na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej Rzeszów Południe – Babica?

Maszyna TBM, która przybrała nazwę Karpatka, wytrwale już od blisko 3 miesięcy drąży tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Karpatka ma 112 m długości, tarczę o średnicy 15,2 m i waży 4 tys. ton.  Od 11 lipca br. pracując pod wzgórzem w Babicy pokona air jordan 6 toroła 121 m. W tym czasie ułożyła 67 pierścieni obudowy tunelu. Takie informacje 5 października przekazał rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na obudowę całego tunelu potrzeba 2230 pierścieni 

Każdy z pierścieni składa się z połączonych ze sobą tubingów. Takie elementy są wykonywane w zakładzie Botine ECCO Solice 42011301001 Black , 41 - 42 размер — цена 2825 грн в каталоге Ботинки ✓ Купить женские вещи по доступной цене на Шафе - 38 - Украина #141402633, 40 - Кожаные женские ботинки челси ecco modtray 36 - 37 prefabrykacji w Lutoryżu. Tamtejsza hala wyposażona jest w linię produkcyjną, są tam cztery suwnice (największa ma udźwig 60 ton) i węzeł betoniarski. Na obudowę  całego obiektu wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.

(Fot. GDDKiA)

Do trzech obrotów na minutę 

Jak informuje GDDKiA, tarcza Karpatki ma 471 narzędzi służących do wiercenia. Pracuje ona z prędkością do trzech obrotów na minutę. Gdy maszyna TBM dotrze do portalu północnego, zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Samo odwrócenie Karpatki potrwa od trzech do czterech miesięcy. Cały tunel o długości 2,2 km ma być gotowy najwcześniej w styczniu 2026 roku. Drążenie tunelu prowadzone jest w warunkach fliszu karpackiego, co utrudnia roboty.

(Fot. GDDKiA)

Udostępnij

FacebookTwitter