Wciąż nie ma dokładnej daty rozpoczęcia prac przy drążeniu 2,2-kilometrowego tunelu w Babicy na odcinku drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem Południe a Babicą. Okazuje się, że oprócz tego tunelu na podkarpackim odcinku ekspresówki powstaną jeszcze dwa inne.
Już od kilku miesięcy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada drążenie tunelu w Babicy, pod wzgórzem Grochowiczna. Obiekt będzie miał 2255 metrów długości. Do publicznej wiadomości inwestor podaje wiele szczegółów tej inwestycji.
Prace miały rozpocząć się w połowie września. Ale jest opóźnienie, bo na placu budowy w Babicy odkryto metan i studnie, w których jest ten gaz, trzeba odpowiednio zabezpieczyć.
Potężna maszyna wydrąży tunel w Babicy
Jak się dowiedzieliśmy w tym tygodniu, maszyna TBM nazywana „Karpatką”, która służy do wiercenia tunelu, nie ma jeszcze wszystkich części połączonych w całość. Prace przy tej podziemnej budowli rozpoczną się, gdy zostanie złożona.
– Wtedy nastąpi start przy drążeniu tunelu – poinformował nas Bartosz Wysocki z biura prasowego rzeszowskiego oddziału GDDKiA. – Powstanie on na 10,3-kilometrowym fragmencie S19 budowanym od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Tunel ma być gotowy w połowie 2025 roku.
W „Karpatce” zamontowano tarczę wiercącą, która waży 400 ton. Przy jej montażu wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zainstalowano też 471 narzędzi służących do wiercenia.
Tunel drogowy powstanie na głębokości ponad 100 metrów. Średnica tarczy to 15,6 metra, a masa całkowita tej maszyny wynosi 4367 ton. Koszt budowy tunelu wraz z budową drogi z Rzeszowa do Babicy, wyniesie 2,2 mld zł.
Tunel między Jawornikiem i Lutczą będzie miał trzy kilometry
W planach na podkarpackim odcinku S19 są jeszcze dwa inne tunele.
Na odcinku o długości 5,2 km, z Jawornika do Lutczy, powstanie jeszcze dłuższy tunel, bo aż trzykilometrowy. Będzie to najdłuższa tego typu budowla podziemna w kraju. Na razie niewiele o niej wiadomo, bo jest w fazie projektowej. Zaproponowano ceny od 1,8 mld do 2,8 mld zł. Wykonawcy na razie nie został wybrany.
Tunel zostanie wydrążony pod górą o nazwie Kamieniec. Ma być otwarty w 2027 roku.
Droga ekspresowa Jawornik – Lutcza poprowadzi prawie 800-metrową estakadą, której filary osiągną nawet 36 metrów wysokości. Generalna Dyrekcja planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zakończą się w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od podpisania umowy na wykonawstwo.
990 metrowy tunel na odcinku Lutcza – Domaradz
Ostatni tunel, tym razem najkrótszy, powstanie na 6,4-kilometrowym odcinku S19 Lutcza – Domaradz. Podziemna budowla będzie miała 990 metrów długości i poprowadzi kierowców pod górą o nazwie Hyb. Obiekt ma być gotowy najpóźniej w 2029 roku. Ale może się okazać, że uda się go skończyć dwa lata wcześniej.
- PRZECZYTAJ TEŻ: Rzeszów dostanie 250 mln zł na łącznik Warszawskiej z Krakowską. Domknie on północną obwodnicę
GDDKiA na sfinansowanie budowy tego odcinka drogi wraz z tunelem zamierza przeznaczyć 1,21 mld zł. To będzie trudna inwestycja pod względem skomplikowanych warunków geologicznych i w terenie zróżnicowanym wysokościowo. To obszar Karpat Zewnętrznych, zbudowanych głównie ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Są tam osuwiska.
W planach na odcinku między Lutczą a Domaradzem jest budowa estakady, trzech mostów i pięciu wiaduktów.