Czy wiadukt, który ma przebiegać nad linią kolejową Rzeszów-Jasło, to najlepsze rozwiązanie dla problemów komunikacyjnych tej części miasta? Mieszkańcy osiedla Pułaskiego mają odrębne zdanie. Jak wyjść z obecnego impasu i co można zaproponować w zamian? Na te pytania postara się odpowiedzieć dziś na spotkaniu w Urban Lab profesor Maciej Piekarski, wykładowca Politechniki Rzeszowskiej.
Wiadukt, który ma połączyć ulice Wyspiańskiego z Hoffmanowej stanął „ością w gardle” rzeszowskim urzędnikom. Miasto proponuje, by nad torami kolejowymi wybudować estakadę, o łącznej długości ok. 1170 m – w tym wiadukt o długości ok. 256 m.
Nie chcą się na to zgodzić mieszkańcy osiedla, którzy boją się zwiększonego ruchu pod oknami, a co za tym idzie eskalacji spalin i hałasu. Zbulwersowani tą inwestycją wciąż szukają różnych form rozwiązania tego problemu. Jak mówią – najodpowiedniejszą propozycją dla ich osiedla może być budowa tunelu, dzięki któremu uda się też zachować zabytkowe budynki stacji Staroniwa.
Mieszkańcy Pułaskiego szukają alternatywy
Mieszkańcy mają nadzieje, że dzisiejsze spotkanie pomoże wypracować alternatywę dla transportową dla tej części Rzeszowa.
– Może będzie początkiem zwrotu Rzeszowa w stronę miasta zrównoważonego – zastanawia się Bartłomiej Kwasek, mieszkaniec os. Pułaskiego, jeden z liderów protestu. – Mam taką nadzieję, bo energia, którą udało się mieszkańcom wygenerować przez ostatnie miesiące, krąży gdzieś w tym mieście i buzuje. W spotkaniu będzie uczestniczyć niemal cała ekipa, która na rożnych frontach i w różnych miejscach walczyła i nadal walczy o lepsze miasto. Ale ta walka w Rzeszowie to krwawa partyzantka – podkreśla.
Tunel pod torami i ratunek dla Staroniwy
Podczas spotkania w Urban Lab ma zostać zaprezentowana autorską koncepcja opracowana przez dr hab. inż. Macieja Piekarskiego, profesora Politechniki Rzeszowskiej. Zakłada ona utworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego Rzeszów-Staroniwa, którego zasadniczym elementem będzie tunel pieszo-rowerowy przeprowadzony pod terenem kolejowym.
- POLECAMY: Ile uwag wpłynęło w sprawie budowy wiaduktu? Miasto: ok. czterystu, mieszkańcy: ponad tysiąc!
Autor proponuje by w rejonie obu wejść do tunelu utworzyć przystanki, które będą obsługiwać linie autobusowe kursujące zgodnie z nowymi zasadami organizacji ruchu. To pierwsza tego typu innowacyjna koncepcja, która zostanie zaproponowana w Rzeszowie.
Zakłada ona możliwości sprawnego poruszania się po mieście w inny sposób niż indywidualny transport samochodowy. A co ważne – ochronę dziedzictwa stacji Staroniwa i jej otoczenia oraz utrzymanie dotychczasowego komfortu zamieszkiwania na pobliskim obszarze.
Spotkanie w Urban Lab odbędzie się w piątek 19 stycznia o godz. 17:00. Rejestracja: Zwrot w stronę miasta zrównoważonego – spotkanie.
Organizatorzy zaznaczają, że w momencie zgłoszenia się dużej liczby osób, spotkanie zostanie przeniesione do innej przestrzeni, tak aby zapewnić udział wszystkim zainteresowanym osobom.
_____
ZOBACZ TAKŻE: Mieszkańcy Pułaskiego: wiadukt to inwestycja pod BSH. Firma odpowiada na zarzuty