61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne w tym roku po raz kolejny odbywają się pod hasłem Festiwalu Arcydzieł. – Repertuarowi przyświecała idea refleksji tego, co się z nami dzieje, kiedy zmierzamy do pragmatyzmy i konsumpcji, a wszystko staje się mierzalne, sprzedawane – tłumaczy Jan Nowara, kurator i dyrektor 2. Festiwalu Arcydzieł.
W tym roku publiczność Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie czeka osiem spektakli, koncert i trzy czytania performatywne. Prezentowane są wielkie dzieła literatury polskiej i światowej, ale w nowoczesnym i współczesnym wydaniu.
– Dla mojego wyboru repertuarowego całego festiwalu arcydzieł, istotne było, żeby duże tematy, który pojawiają się w tekstach, związane z historią, kulturą, cywilizacją, aby miały wymiar współczesny i ludzki – tłumaczy dyrektor Nowara.
I dodaje, że bardzo istotne dla niego było, aby teatry pokazywały przede wszystkim historię o człowieku i jego emocjach.
– Abyśmy, jako widzowie, mimo że będziemy słuchali historii bardzo odległość w czasie, poczuć emocje – podkreśla.
Słowacki potrójnie
Trzy przedstawienia oparte są na dziełach Juliusza Słowackiego.
– Niesamowite, jak twórca romantyczny, ale wyprzedzający swoją epokę, tak przemawiający tekstem, że może być współczesny, ponieważ dotyka emocji – mówi Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej, który organizuje Festiwal Arcydzieł.
Premierę na festiwalu będzie miała produkcja Teatru Siemaszkowej “Maria Stuart” w reż. Martyny Łyko (18 listopada). Na otwarcie (10 listopada) widzowie zobaczą spektakl “Książę niezłomny” w wykonaniu Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. “Sen Salomei” zaprezentuje Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy.
„Rzeźnia” Mrożka
Polskich twórców będzie reprezentować Sławomir Mrożek, którego “Rzeźnię” na rzeszowskiej scenie pokaże Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem (17 listopada).
– Mrożek zadaje w tej sztuce pytanie o sens sztuki we współczesnym świecie – podkreśla Jan Nowara.
Na festiwalu Arcydzieł nie mogło zabraknąć Wiliama Shakespeare’a. “Miarka za miarkę” zaprezentuje Teatr im. Żeromskiego w Kielcach (12 listopada).
Z kolei „Nowy wspaniały świat” według A. Huxleya’a pokaże zespół Teatru im. J. Osterwy w Lublinie (14 listopada). To pierwszy raz, kiedy powieść pisarza została przełożona w Polsce na język teatru.
– To koszmarna wizja przyszłości, która bardzo wyprzedza czas, ponieważ opowiada o korporacyjno-kapitalistycznej wersji przyszłości, gdzie wszystkie potrzeby zostały zaspokojone, a każdy żyje w jakoby szczęściu, spełnieniu, a tak naprawdę są pozbawieni wolności i zniewoleni – zachęca Jan Nowara.
Teatr Ludowy w Krakowie, który także pokazywał rok temu na festiwalu „Wujaszka Wanię”, zaprezentuje „Śmierć Komiwojażera” według A. Millera. (16 listopada).
Wieczorne czytania performatywne
Oprócz tego, że reżyserka Martyną Łyko zaprezentuje swój nowy spektakl, jest też kuratorką Sceny Nowej Dramaturgii. W ramach projektu młodzi twórcy mogli pracować nad swoimi spektaklami. Łączy on dramaturgów z reżyserami. Efekty ich pracy można oglądać na Festiwalu Arcydzieł, w które zaangażowano cały zespół Teatru Siemaszkowej. 15 listopada będzie to “Mieszkanie do wynajęcia”, 17 listopada “Luter”/”Von Bora”, a 18 listopada “Śmierć przed końcem okresu rozliczeniowego”.
– To są świeże głosy, które będą w przyszłości tworzyć polską dramaturgi – zachęca Martyną Łyko.
Na koniec festiwalu (19 listopada) widzowie będą mogli zobaczyć muzyczny spektakl “Kruchość wodoru. Demarczyk” w wykonaniu Teatru Proxima w Krakowie (spektakl pozakonkursowy). Piosenki Agnieszki Osieckiej zaśpiewa też Anna Sroka-Hryń (11 listopada). Po wszystkich spektaklach organizatorzy zapraszają na rozmowy z twórcami.
7 spektakli konkursowych powalczy o nagrody. Jedną, statuetkę Wandy, przyzna jury w składzie: Anna Sroka-Hryń, Jacek Sieradzki, Anna Augustynowicz i Jan Wolski. Drugą, chyba nawet cenniejszą dla artystów, publiczność.
Program Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie
10.11 (piątek)
- godz. 18 – „KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY” J. Słowackiego (z Calderona de la Barca), reż. M. Warsicka, Narodowy Teatr Stary im. H. Modrzejewskiej w Krakowie / Duża Scena
11.11 (sobota)
- godz. 18 – “NAJPIĘKNIEJSZA”, koncert Anny Sroki-Hryń / Sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego
12.11 (niedziela)
- godz. 18 – „MIARKA ZA MIARKĘ” W. Shakespeare’a, reż. D. Jemmett, Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach / Duża Scena
13.11 (poniedziałek)
- godz. 19 – “SEN SREBRNY SALOMEI” J. Słowackiego, reż. P. Cieplak, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy / Duża Scena
14.11 (wtorek)
- godz. 19 – „NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT” A. Huxley’a, reż. P. Ratajczak, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie / Duża Scena
15.11 (środa)
- godz. 19 – “MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA” M. Miętusa, reż. A. Koszulińska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
16.11 (czwartek)
- godz. 18 – “ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA” A. Millera, reż. M. Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie / Duża Scena
17.11 (piątek)
- godz. 17 i 21 – “RZEŹNIA” wg S. Mrożka, reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem / Duża Scena
- godz. 19 – „LUTER / VON BORA” A. Szafrańskiego, reż. W. M. Kuśmider (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Mała Scena im. Z. Kozienia
18.11 (sobota)
- godz. 17 – „ŚMIERĆ PRZED KOŃCEM OKRESU ROZLICZENIOWEGO”, Ł. Wójcickiego, reż. O. Ciężkowska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
- godz. 19 – „MARIA STUART” J. Słowackiego, reż. Martyna Łyko, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie / Duża Scena
19.11 (niedziela)
- godz. 19 “KRUCHOŚĆ WODORU. DEMARCZYK” wg scenariusza i w reżyserii K. Chlebny, Teatr Nowy Proxima w Krakowie/ Zakończenie festiwalu i ogłoszenie werdyktu jury