REKLAMA

Super Nowości - Wolne Media! Wiadomości z całego Podkarpacia. Rzeszów, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Mielec, Stalowa Wola, Nisko, Dębica, Jarosław, Sanok, Bieszczady.

czw. 20 czerwca 2024

Karpatka, maszyna, która wydrąży tunel na S19, gotowa w 65 procentach

Taka tarcza waży 400 ton! (Fot. GDDKiA)

Na placu budowy drogi ekspresowej S19, między Rzeszowem a Babicą, trwa montaż maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie pierwszego na Podkarpaciu tunelu. Karpatka złożona jest już w 65 proc. – Za nami ważny punkt w budowie maszyny – montaż tarczy skrawającej ważącej 400 ton! – poinformowała GDDKiA.

Po wyzwaniu, jakim był transport Karpatki – taką nazwę dla maszyny, która ma wydrążyć tunel na S19 wybrali w głosowaniu internauci – nadszedł czas na jej montaż. Wykorzystywane są do tego dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t, które przenoszą elementy Karpatki. Teraz oba wykorzystano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej.

– To ważny dla nas moment. Jest to jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane nt. samej maszyny – mówi Antonio de Barba, kierownik budowy tunelu na podkarpackim odcinku S19.

Karpatka będzie drążyć 65 milimetrów na minutę

Karpatka ma średnicę15,16 metra, a jej całkowita masa wynosi – 4 367 ton. Żeby sprostać zadaniu w potężnej maszynie zainstalowanych jest 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton.

Prędkość wiercenia tunelu na podkarpackim odcinku trasy S19 wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę. 11,5 dnia potrwa wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu, a wykonanie kilometra zajmie ok. czterech miesięcy.  Dziennie maszyna będzie zużywać średnio 87 MWh energii elektrycznej.

To pierwszy drogowy tunel na Podkarpaciu. Będzie miał ponad 2 kilometry

– Kolejnym krokiem w składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale br., a zakończy w II połowie 2025 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad.

Tunel w Babicy ma mieć 2255 metrów długości. Składał się będzie z dwóch naw, każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Babica na Podkarpaciu. Tu rozpocznie się tunel na S19
Pierwszy drogowy tunel na Podkarpaciu rozpocznie się w Babicy. (Fot. GDDKiA)
Zakończenie prac na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica zaplanowano w połowie 2026 roku. (Fot. GDDKiA)

Udostępnij

FacebookTwitter

Super Nowości - Wolne Media!

Popularny dziennik w regionie. Znajdziesz tu najciekawsze, zawsze aktualne informacje z województwa podkarpackiego.

Reklama

@2024 – supernowosci24.pl Oficyna Wydawnicza „Press Media” ul. Wojska Polskiego 3 39-300 Mielec Super Nowości Wszelkie prawa zastrzeżone. All Rights Reserved. Polityka prywatności Regulamin